ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Eftersök av person  (läst 316 gånger)

2022-09-29, 14:24
läst 316 gånger

Utloggad Majvi Tillberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 237
  • Senast inloggad: 2024-02-13, 17:35
    • Visa profil
Hej! Jag har flera gånger försökt att hitta var min mans ana Anna Brita Månsdotter är född, när jag söker på henne i Bis 1800-1947 hittar jag två personer som är födda den datum då hon är född 1804-10-24 och med samma namn en i Fristad Elfsborgs län och en i Flistad  Östergötlandslän. Jag har sökt i födelseboken i Fristad flera gånger tidigare men där finns hon inte och vad som var lite märkligt är att i hfb Markaryd (G) AI:8 (1833-1837) sid 212 står det skrivet att hon är född i Götha Kanal och det kan man ju inte va. Jag hade gett upp och tänkt att prästen har glömt att skriva in henne i Fristads födelse och dopbok så det få bli så, men nu har den andra uppgiften dykt upp om att det finns en Anna Brita Månsdotter född 1804-10-24 i Flistad Östergötland namnen på orterna är ju snarlika och där finns ju Göta kanal, kan det va min Anna Brita men hon heter ju Månsdotter då ska väl fadern heta Måns och det kan jag inte se att han gör? Flistad (E) C:2 (1794-1837) sid 36 längst ner på hö sida står en Anna Brita skriven. Vad tror ni om det hela?
Tack på förhand!
Mvh! Majvi


2022-09-29, 17:08
Svar #1

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej!

Det är troligt att de i senare husförhörslängder i Markaryd blandat ihop Flistad med Fristad. Det står ju i de tidiga att hon kommer från Göta kanal och i flistad finns det ju en Anna Brita Månsdotter född just det datum som anges i Markaryds hfl. Du kan följa den Anna Brita från Flistad till Vreta kloster och sedan återkommer hon till Flistad för att till slut flytta till Markaryds socken:
Flistad (E) AI:3 (1823-1831) Bild: 104 Sida: 192

Så det är ingen tvekan om att det är samma person.

Klas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna