ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kan kläder och frisyrer på bilden säga någonting om social ställning?  (läst 1448 gånger)

2022-09-25, 19:38
läst 1448 gånger

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej!

Har ett foto som inte kan ha tagits före 1928 och som högst troligast inte togs efter 1934. På bilden sitter en taxichaufför och på var sin sida av honom en ung dam. Jag undrar nu om någon utifrån damernas klädsel kan dra slutsatser om deras sociala ställning? Jag misstänke först att damerna kunde ha varit kunder som bott på ett lite finare hotell. I så fall borde de i alla fall ha tillhört den övre medelklassen, men om de istället var släkt med mannen på bild kom de nog från lite enklare förhållanden. Det ser i mina ögon ut som att damerna har silkesstrumpor eller liknande.

Tacksam för hjälp med analysen av deras kläder och hårmode.

VH Klas


2022-09-30, 15:04
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag tror att de har helt vanliga kläder för sin tid, d v s de behövde inte alls tillhöra överklassen för att vara klädd så här.
Ann-Mari Bäckman

2022-09-30, 16:02
Svar #2

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Tack för kommentaren. Ifall de nu har ganska ordinära kläder, som i princip vem som helst kunde gå omkring i, så får jag nog fundera mer på vilka de kan ha varit. Om jag tolkar dig rätt så kunde även damer från övre medelklassen se ut så här?

Det är min farfar som syns på bilden och han hade en taxirörelse från 1928. Då bilden togs 50 meter från ett lite finare hotell utgick jag först från att det nog borde ha varit gäster han körde dit från järnvägsstationeen, men sedan tyckte jag att damen till vänster hade en näsa som var lik farfars. Tänkte då att de kanske var syskon eller kusiner till honom men har inte kunat bekräfta det.

VH Klas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna