ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan Israelsson 1640- 1660-tal  (läst 600 gånger)

2022-09-25, 17:05
läst 600 gånger

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Jag har i Visby 1664 stött på en yngling vid namn Johan Israelsson, enligt egen uppgift född i Härnösand och tidigare betjänt hos superintendenten Stöök.


Har någon kännedom om denne man ?
LOE

2022-09-26, 06:08
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jodå. Son till borgaren Israel Påwellsson ohh Anna, elev vid trivialskolan 1648-56 och är omnämnd i tre protokollspunkter i rådhusrätten 1661.

2022-09-26, 10:49
Svar #2

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Spännande ! Där rök en maffig historia för mig, för min ana Johan Israelsson i passande ålder skulle tjugo år senare komma att bli tingsdomare på Gotland. Hans föräldrar är helt andra. Det märkliga är, att superintendenten på Gotland, som denne Johan tjänade hos, tog killen i beskydd inför rådhusrätten. Han hade faktiskt stulit, men biskopen hävdade, att man kunde förlåta honom. Rådet tyckte, att han borde få något straff, så han förvisades från landet för att aldrig mera återkomma. En vecka hade han suttit på slottet på vatten och bröd. Han uppgav även att han tjänat hos hertiginnan Sofia dela Gardie. Man får en känsla av att han hade förbindelser.


Tack för hjälpen - jag har sparat in en massa onödigt jobb !
LOE

2022-09-26, 12:59
Svar #3

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Jag blev ändå nyfiken och skulle läsa i Härnösands rådhusrätts protokoll 1661, men hittar inte volymen (hos AD).
LOE

2022-09-27, 07:57
Svar #4

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
14/2 bevittnade han och hans bror Simon, och ytterligare två ungefär jämnåriga ett uppträde där tullbesökaren Håkan Olofsson satt hos kantorn Jöran Danielssons hustru och drack öl och ville ha mer vilket hustrun vägrat. Tydligen hade kantorn ölförsäljning som ett extraknäck och kanske det var ett tillhåll för ynglingarna.
13/3 hade kyrkoherden Anders Arctman i Skön kommit att höra ett rykte om att hans styvdotter skulle ha legat med den då från staden avreste studenten Johannes Vibonius och "med barn vara". Flera vittnade att de hört det från Johan Israelsson "en ung person här i staden infödder" som angav en bonde från Timrå som varande sin sagesman vilkens namn han inte visste. Tio dagar senare uppkallades Johan åter till rådstugan för att redogöra för ryktets ursprung men då slutade det med att Johan inte kunde namnge någon sagesman, kunde inte heller bevisa ryktets sanningshalt och blev därför dömd att böta 60 marker.


2022-09-27, 15:54
Svar #5

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Tack så väldigt mycket, mera än jag begärde.


Jag har läst tiotusentals sidor gamla dokument under årens lopp, så jag blev mest irriterad på mig själv, att jag inte kunde återfinna volymen.


Nämnde Johan verkar ha sin karaktär grundlagd, innan han kom till Visby. Någon med Härnösandsrötter kanske kan ha glädje av Visbyhistorien. Den kan man läsa här:


Visby Rådhusrätt 1664 renov DB
Gävleborgs län XIV (EXIe:3145):
p495v 3 Martij 1664 §1
p496 5 Martij 1664 §2
p496v 7 Martij 1664 §1
p497 14 Martij 1664 §1
LOE

2022-09-27, 16:54
Svar #6

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Hur hänger det där ihop? Visby kan väl inte finnas i domböckerna för Gävleborgs län?

2022-09-27, 18:13
Svar #7

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Jo, det där är en av trösklarna för Gotlandsforskare. Jag varskodde AD, när det begav sig. Gotland behandlades lite med armbågen, så ibland pulade man in deras renoveringar, där det just pågick en inbindning. Det kunde också dröja flera år, innan de verkligen bands in.


Så, Gotlandsprotokoll finns i Gotlands, Gästriklands, Västernorrlands, Gävleborgs, Upplands, Jämtlands och Västerbottens läns renoveringar. Helt slumpvis för en nutida betraktare, men under de första 25 åren körde man med Gotlands och Gävleborgs län. AD har numera troligen koll på detta och visar rätt vid sökning på Gotland. Jag håller mig till de urgamla pappersförteckningarna med blyertsanteckningar mm.
LOE

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna