ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erik August Lindqvist barn?  (läst 356 gånger)

2022-09-18, 23:20
läst 356 gånger

Utloggad Rolf Byström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2022-09-20, 22:31
    • Visa profil
Hej vänner!
Jag har kört fast. Det handlar om min mammas halvsyskon verkligen var hennes halvsyskon vilket min fru och jag har skilda minnesbilder av vad min mor har berättat.
Erik August Lindqvist Född 27 januari 1875 i Idenor är min morfar.
I 1910 års folkräkning är han trots 35 år fyllda ensamstående. Jag har hittat honom i Sköns församlingsbok. Yrke: Stufveriarbetare.
Men sedan går det undan, då får han döttrarna Agnes och Astrid, i vilken ordning är jag osäker. Men jag är säker på att Agnes Maria föddes den 3 mars 1916. Så självklart går jag till födelseboken, Sköns församling och letar upp 1916, men ingen Agnes Maria Lindqvist där.
Letar planlöst i Svar och Riksarkivet utan resultat så jag väljer en livlina, min svåger, som har tillgång till många fler program. Han hittar inget heller, varken Agnes eller Astrid.
Min fru säger att morfar förde med sig barnen som inte var hans biologiska döttrar i boet när han träffade min mormor Tyra Elvira Sundström, som han gifte sig med 1920. Modern till Agnes och Astrid hade antingen dött, eller så hade de gått skilda vägar, men döttrarna blev kvar hos min morfar. 1928 föds min mor.
Om det är så att morfar inte är den biologiske fadern är det ju kört naturligtvis, då kan döttrarna ha ett helt annat efternamn än Lindqvist. Agnes gifte sig och fick namnet Ling, och om hon hette Lindqvist innan vet jag ju inte.
 
 Det är ingen stor fråga i och för sig, men det skulle ändå vara skönt att få det utrett.
Jag har tragglat mycket med information kring min mormor som dog långt innan jag föddes, och jag har förstått att hon kom från svåra förhållanden. Jag har aldrig ens sett ett foto på henne. Många pussel har lagts för att kartlägga hennes historia. Men nu börjar även morfar krångla. Var Astrid och Agnes hans biologiska barn, eller tog han hand om dem ändå?
Jag är tacksam för minsta ledtråd.
/Roffe B

2022-09-19, 00:56
Svar #1

Utloggad Leif Lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4528
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:18
    • Visa profil
Agnes Marias födelsenotis finns i Skön (Y) C:8 (1906-1917) Bild 3610 / sid 352 (AID: v122352.b3610.s352, NAD: SE/HLA/1010180), lägst ned.

2022-09-19, 10:50
Svar #2

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2541
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:09
    • Visa profil
I födelsenotisen finns en hänvisning till sid 1829 i församlingsboken (AIIa/10). Där finns Erik August med hustrun Maria Ekström, hennes två söner födda före äktenskapet samt barnen Agnes Maria f 1916, Astrid Margareta f 1918 och Per Edvin f 1920. Maria Ekström dör 1920-07-24 (Skön F/5 sid 93).
Tillägg: Marias son Gustav Kristian Bertil f 1912 står i födelseboken med fader okänd. Erik August erkände sig som far till sonen Sven Erik, f 1913 (Skön C/8 sid 253).

Så de två döttrarna, och tydligen sonen Sven Erik, var juridiskt och väl sannolikt också biologiskt barn till Erik August.

Alla fem barnen följer med till den nya familjebildningen när Erik August gift sig med Tyra Elvira. Där finns också Tyras två utomäktenskapliga söner födda 1914 och 1919 samt de gemensamma barnen Knut August, född 1922 död 1923, och Gunhild Elvira född 1928 (Skön AIIa/11 sid 2096)

2022-09-19, 19:41
Svar #3

Utloggad Rolf Byström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2022-09-20, 22:31
    • Visa profil
Leif och KG, stort tack för detta! Nu kan jag äntligen komma vidare. Har tragglat med detta så länge att jag nästan tappade lusten. Nu känns det kul igen, dessutom fick jag mer information än väntat. Att min mor faktiskt hade en bror, det tror jag inte ens hon själv visste om. Tack, jag är väldigt tacksam att ni tog er tid!
/Roffe

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna