ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mysterierna kring Anders Hansson och hans föräldrar  (läst 545 gånger)

2022-09-18, 18:38
läst 545 gånger

Utloggad Gunilla Jarfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:32
    • Visa profil
Är det någon som möjligen vet något om dessa personer?

Dels gäller det Anders Hansson. Hans ursprung är ett stort mysterium. Han sägs vara född 1760. Hans föräldrar Hans Knutsson Björkelund och Catharina Johansdotter (Jaensdotter, Jansdotter) finns i Snickaretorpet, Ljungarum (Ljungarum (F) AI:1 (1770-1788) Bild 35 / sid 56). En syster till Anders, Catharina, nämns som född 1762, och henne hittar jag i Ljungarum (F) C:2 (1734-1792) Bild 26 / sid 43. Men Anders finns inte i Ljungarums födelsebok, så jag har dragit slutsatsen att han är född någon annanstans. Jag hittar inte heller föräldrarnas vigsel i Ljungarum, eller i Jönköpings släktforskares medlemsportal, så antagligen försigick denna händelse i något annat län. Jag har också lusläst Vigselböckerna för Jönköping Sofia och Jönköping Kristina utan att hitta något. Så var är Anders född och var och när gifte sig hans föräldrar?

Även föräldrarnas ursprung är mycket oklart. Fadern heter som sagt Hans Knutsson Björkelund och är enligt hfl född 1730. Jag har inte hittat något om honom före det att han finns i Ljungarum, där han i flera av barnens födelsenotiser nämns som Mr (mäster), men vilket yrke han hade nämns inte. När dottern Catharina gifter sig med skräddaren Anders Stenberg/-borg bosätter de sig i Snickaretorpet i Ljungarum och Hans verkar bo hos dem, eller kanske på något undantag. Hustru Catharina Johansdotter har dött 1787. 1793 avflyttar familjen Anders Stenberg till Jönköping Sofia, där Anders Stenberg blir artillerist. Hans sägs också flytta från Ljungarum 1793, till "Staden", som jag tolkar som att han flyttar till Jönköping, Sofia eller Kristina, men jag hittar inte honom där. När han dör är också okänt. Jag har hittat en Hans, med fader Knut Svensson i Björkö socken som föds 1731-10-11, och det verkar ju bestickande att en man vid namn Björkelund skulle vara född i Björkö, och han skulle ju då kunna vara min Hans. Men sista spåret av denne Knut i Björkö är att han "tienar i Ekesiö", och jag hittar inte honom i Eksjö hfl, varken staden eller landsförsamlingen, så jag kan inte följa hans vidare öden och äventyr. Så var är min Hans född och var och när dog han?

Nästa mysterium gäller Catharina Johansdotter, ev Bågman. Hon sägs vara född 1727 i hfl men när hon dör 1787-01-18 sägs hon vara "63 år 3 månader, 3 veckor och några dagar gammal", vilket skulle ge ett födelsedatum på ca 1723-09-25. Det föds ingen Catharina i Ljungarum då, men däremot gör det det 1723-11-01, som Jönses dotter. Men kan det vara hon? Catharina benämns i alla kyrkböcker med partronymikonen Johansdotter, Jaensdotter och Jansdotter, men i hennes bouppteckning, Tveta häradsrätt (F) FII:10 (1786-1790) Bild 153 / sid 287, kallas hon Catharina Bågman. Ingen Jönsdotter i sikte. Det finns en pistolemakare Johan Båhrman/Bårman/Bågman i Jönköping Kristina, som jag har funderat på om det kan vara hennes fader. Jag har hittat flera födelsenotiser där han står som fader, men tyvärr har jag inte hittat någon Catharina bland dessa. Så var kommer hon ifrån och vilka är hennes föräldrar?

Jag hoppas intensivt att någon därute vet mer, dessa mysterier har jag grubblat länge över och det skulle vara skönt att åtminstone lösa något av alla dessa mysterier...

2024-01-05, 17:25
Svar #1

Utloggad Gunilla Jarfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:32
    • Visa profil
Många har läst mitt "nödrop", men ingen har kommenterat...

Jag har hittat en Hans som föds 1731-10-11 i Sonarp i Björkö socken av Knut Svensson och Karin Erichsdotter och jag tror att det kan vara samme man som senare dyker upp som Hans Knutsson Björkelund.

Några funderingar om detta? Knuts barn, och hans son Anders barn, har många namn gemensamt med Knuts och Karins föräldrar och andra äldre förfäder.

2024-01-05, 17:44
Svar #2

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5135
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:37
    • Visa profil
Föräldrarnas vigsel är kanske den som skedde 21 okt 1759 i Rogberga socken, se Rogberga C:2 sidan 247.
 
"dr. Hans Knutsson ifrån
Jönkiöping och Caisa Johans
dotter ifrån Krokabo"

2024-01-06, 17:50
Svar #3

Utloggad Gunilla Jarfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:32
    • Visa profil
Tack för tipset! Det kan mycket väl vara "mina" Hans och Cajsa, men sorgligt nog hittar jag varken Cajsa eller någon lämplig fader Johan i Rogberga eller någon lämplig Hans i Jönköpings Kristina och Sofia. Tyvärr saknas hfl för Jönköpings Kristina aktuella år men inte heller i mantalslängderna har jag hittat honom. Sökte också i mantalslängderna i Rogberga, men där hittade jag över huvud taget inget Krokabo.

Jag känner att jag har helt slut på idéer var jag ska leta nu. Det sista livstecknet från Hans i föräldrahemmet i Björkö är en notering i hfl (1753-1804 sid 28) att han "tjenar i Ekesiö", men i Eksjö husförhörslängd har jag inte hittat honom. Fast han är ju då fortfarande skriven i Norra Sonarp, så det kanske inte är så konstigt.

När han dyker upp i Ljungarum i Snickaretorpet heter han Hans Biörklund och har redan fått två barn, och nämligen Anders och Sven (1760 och 1761 enl hfl) och 1762 föds dottern Catharina i Snickaretorpet, Ljungarum. Men någonstans har han ju befunnit sig mellan 1753 och 1762, och frågan är ju då bara: Var?

 


2024-01-06, 17:57
Svar #4

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5135
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:37
    • Visa profil
Det verkar ju som om Hans Björkelund var snickare och för att bli hantverkare var det vanligt att de gick i lära hos flera mästare på olika platser. Jag tror du hittat rätt födelse för honom och han började väll sin utbildning i Eksjö och flyttade sedan vidare till Jönköping. Det kan bli svårt att följa honom och få konkreta bevis.

2024-01-06, 18:02
Svar #5

Utloggad Gunilla Jarfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:32
    • Visa profil
Hans son Anders Hansson Björkelund var först kruthusdräng i Huskvarna, sedan kusk på Rosenlund och därefter skräddare. Anders dotter Cathrina/Cajsa gifte sig med sockenskräddaren Lars Jonsson Hjort i Varvs socken, Skaraborg. Så jag tänkte att Hans kanske också blev skräddare (trots att han bodde i Snickaretorpet), men jag har inte hittat honom som lärgosse eller gesäll hos någon skräddare varken i Jönköping eller Eksjö.

2024-01-07, 13:48
Svar #6

Utloggad Gunilla Jarfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:32
    • Visa profil
Den 22 februari 1758 föds en Andreas Hansson i Rogberga, Åkarpa torp Salestugan(?), med moder Cajsa Johansdotter. Prästen har noterat "föd före wigslen" i hans födelsenotis, och fader Hans har istället för efternamn en stor lucka. Men jag tror ändå att detta är "min" Anders Hansson Björkelund och att det födelseår som noterats senare (1760) inte stämmer, utan han är istället född 1758.

Vad som är lite konstigt är att jag inte hittar varken honom eller modern Cajsa i Rogbergas husförhörslängd. Det finns ett antal pigor vid namn Cajsa i socknen under de aktuella åren (1752-1759), men ingen av dem har något patronymikon och ingen har någon son vid namn Andreas/Anders. Cajsa står ju dock som boende i Krokabo i vigselnotisen 1759, ett och ett halvt år efter födelsen av sonen. Man undrar vad som hände där...

2024-01-07, 14:21
Svar #7

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5135
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 14:37
    • Visa profil
Ibland skickades ogifta, gravida kvinnor iväg för att föda sina barn i tysthet i någon annan socken. Hon kanske var från den där pistolmakaren Bågman i Jönköping, men skickades till Rogberga för att föda sitt oäkta barn utan att skvallertanterna hemma skulle få veta det? Och sedan blev kvar där en tid, men inte ordentligt inskriven i socknen? Oavsett om det är rätt föräldrar för din Anders Hansson eller ej så borde det finnas en rättssak i antingen Jönköpings rådhusrätt eller Tveta häradsrätt men de böckerna tycks tyvärr inte vara fotograferade ännu. Där borde båda föräldrars bakgrund förklaras.
 
Eller jo, Arkiv Digital har faktiskt 1758 års dombok för Jönköpings rådhusrätt och magistrat, men den är på 847 sidor så det blir ju en del letande.

2024-01-07, 16:55
Svar #8

Utloggad Gunilla Jarfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 87
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:32
    • Visa profil
Vad som är intressant är att prästen skrivit in att gossen är född före vigseln, så kanske var föräldrarna redan trolovade? Bläcket har samma färg som det övriga och även stilen är densamma, så jag drar slutsatsen att denna kommentar skrevs redan vid födelsen. Men å andra sidan kanske det var så känsligt, att man senare "ändrade" Anders födelseår till 1760, d v s efter vigseln. Dock är det ju så att Cajsas hemvist sägs vara Krokabo i Rogberga när hon gifter sig, så det är ju lite konstigt. Också konstigt är att jag inte hittar Andreas/Anders faddrar, varken i hfl eller mtl. Eller så har jag blivit halvblind...

Jag har också funderat på om det kan vara pistolemakaren Bågman som är hennes fader. Dock förekommer inte namnet Bågman på henne förrän i hennes bouppteckning. (Tveta häradsrätt (F) FII:10 (1786-1790) Bild 153 / sid 287). En konstig sak till: En födelsenotis i Ljungarum 1723-11-01 beskriver födelsen av Jönses dotter Catharina i Skomakarehemmet. Alltså inte Johansdotter. Datumet stämmer väl överens med hennes ålder i dödnotisen 1787, men det kanske är fel Catharina?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna