ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lisselifwars Lars Larsson och Anna Danielsdotter  (läst 202 gånger)

2022-09-18, 13:42
läst 202 gånger

Utloggad Karin Forsberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2024-01-07, 12:40
    • Visa profil
Hej alla duktiga släktforsskare! Jag är ny på anbytarforum men har forskat mycket på min släkt. En gren kommer från Älvdalen och berör rustmästaren Hans Hansson Stenbit (1688- 1748) och hans hustru Anna Danielsdotter (1690-1781). Enligt en uppgift som man stöter på på nätet skulle Anna Danielsdotter ha varit inblandad i ett rättsfall avseende dubbelt hor med Lisselifwars Lars Larsson år 1713. Han blev avrättad men kvinnan ifråga blev benådad. Vid en granskning av originaldokumenten angående domen visar det sig dock att kvinnan ifråga inte alls var Anna Danielsdotter. Kvinnan inblandad i rättsfallet var Anna Andersson i Månsta, gift med Olof Olsson. Jag vet inte var den felaktiga uppgiften kommer ifrån men jag hoppas att detta inlägg kan hjälpa till att bringa reda i historien. Om någon är intresserad av kopior av originaldokumenten från häradsrätten går det bra att kontakta mig: karin.forsberg@crocina.com.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna