ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur ska jag hitta efternamnet?  (läst 294 gånger)

2022-09-17, 13:18
läst 294 gånger

Utloggad Marianne Boijsen Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2023-10-05, 10:07
    • Visa profil
Hej!
Min anmoder Sara Elisabeth Phaleen (enl. vigselnotis - se bifogad bild) kan enligt uppgifter jag fått genom en vänlig person här på forumet möjligen vara dotter till en räntmästare Johannes Phalen och möjligen även haft fyra morbröder som kämpade med Karl XII i Poltava. Dessa lär ha hetat Claudius, Daniel (båda döda i Poltava), Israel (död i Bender 1713) och Johan.
Mitt problem är att jag inte kommer vidare med att hitta Sara Elisabeths föräldrar eller släktingar och alltså inte ens kan gissa vad hennes mor och ev. morbröder hette i efternamn.
Jag vet att Sara Elisabeth gifte sig i Karlshamn och dog i Asarums församling, men inte var hon var född.
Tacksam om någon har ett tips om hur jag kan komma vidare.
Vänliga hälsningar
Marianne

2022-09-17, 15:03
Svar #1

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 20:04
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Texten Markus citerade, från Leijonhufvuds Ny Svensk Släktbok via Bergström säger att morbrodern Israel stupade vid kalabaliken i Bender, och att morbrodern Johan var med. Men den texten kanske ska tas med en nypa salt ...

Någon Israel bland karolinerna verkar inte moderna historiker kännas vid (enl Wikipedia). Där finns några Johan: friherre von Palmenberg -- som enligt Elgenstierna saknade bröder, och dog i Bender -- ryttaren Tiugstedt och menige Smitt.

Enligt Lewenhaupts Karl XII:s officerare var dock flera/andra personer närvarande vid kalabaliken i Bender: boken finns i faksimil, och sökbar, hos Litteraturbanken -- en sökning med ordet "kalabaliken" ger 48 träffar, dock ingen med namnet Israel.
mvh /staffan -- BFiles

2022-09-17, 16:08
Svar #2

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 20:02
    • Visa profil
Vad som är morbröder och farbröder har möjligen blivit lite hoprört?

Även om andrahandskällor är notoriskt osäkra påstås här

https://xerxx.se/getperson.php?personID=I335543&tree=tredNr2#cite1

att Claudius, Israel m fl var bröder till Johan/Johannes Phallén och alltså farbröder till Sara Elisabeth (om vi utgår från att hon var dotter till Johannes).

Dessvärre finns i ovannmända släktträd ingen ytterligare information om Johannes.

2022-09-17, 16:48
Svar #3

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 20:04
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
mvh /staffan -- BFiles

2022-09-17, 16:53
Svar #4

Utloggad KG Hammarlund

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 20:02
    • Visa profil
Men möjligen är spåret till prästsläkten Phallén/Phallenius helt galet:
https://abrahamj.se/Html/p17915b1a.html
Om detta är rätt Sara Elisabeth så var hon dotter till guldsmeden Hans Phallijn och Christina Zachariaedotter Broman (Karlshamn CI/1 bild 181 sid 325).

Tillägg: I så fall lite information om Hans Phalén/Falén/Phallijn och dennes far Samuel på sid 150 i Gustaf Upmarks artikel om Karlskrona guldsmedsämbete här:
https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1245377

Tillägg 2: Sara Elisabeths far kanske inte den Hans som nämns på sid 150 i ovannämnda artikel utan den Johan/Hans som nämns på sid 154, då stämmer Karlshamn också.

2022-09-18, 12:10
Svar #5

Utloggad Marianne Boijsen Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2023-10-05, 10:07
    • Visa profil
Tusen tack för den fina hjälpen till er båda, Staffan och KG.
Det verkar mycket mer sannolikt att Karlshamnsspåret är det rätta! Jag skall leta vidare på det i första hand!
Åter tack!
Vänliga hälsningar
Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna