ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dödboken 1839, hur tyda dödsort för Pellas Olof Persson  (läst 355 gånger)

2022-09-16, 22:03
läst 355 gånger

Utloggad Lars Knubb

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2022-09-23, 12:06
    • Visa profil
En bror till min farmorsfarfar hette Pellas Olof Persson och var född i Romma #12 1808-05-17. Han var fortfarande skriven på den adressen när han dog utom socknen av orsaken 'bråddöd', som jag tolkar dödsorsaken i Leksands dödbok. Dödsdatumet är angivet som 1839-09-05 men står sist i december för året 1839. Kan någon hjälpa mig att tolka handstilen vad gäller dödsort/socken.
Tack på förhand
Lars Knubb

2022-09-16, 22:55
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21983
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 09:49
    • Visa profil
Befunnen död på
Massums skog i
Wäddö socken den
5 Sept.


Begravd:
Den 7 Sept.
i Wäddö.


Väddö i Uppland, Stockholms län.
Hälsar vänligen
Maud

2022-09-17, 10:20
Svar #2

Utloggad Lars Knubb

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2022-09-23, 12:06
    • Visa profil
Tack Maud för blixtsnabbt svar. Ja, Väddö kan man säkert utläsa. Och det ovanliga platsnamnet Massum skog hör ju verkligen till Väddö.
Sedan föreställer jag mig att praxis för avlidna främlingar rimligen borde vara att en begravning i annan än hemsocknen borde avspeglas i dödboken för 'bortasocknen', i det här fallet Väddö. När jag kollar Väddös dödbok så tycks nummerserien vara komplett men det finns ett tidsglapp mellan 15 juli och början av september 1839, just där jag förväntade mig att hitta Pellas Olof Persson.
Hälsningar
Lars

2022-09-17, 15:19
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21983
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 09:49
    • Visa profil

Nog händer det att personnotiser saknas i de ministerialböcker där de borde finnas. Slarv kan antas vara den främsta orsaken till sådana bokföringsmissar.

Men i det här fallet är det uppgiften i Leksands F:19 om begravning i Väddö som är fel. Begravningen ägde rum i Söderby-Karl, vilket framgår av en längre text i Leksands personaliebok om dels Olofs bror Anders Persson, dels Olof själv. Om den senare:
Äfvenledes har uti SöderbyCarls Socken d. 7 sistledne Sept. blifvit Xstligen
begrafven den förres yngre broder Drängen Olof Perss.
ifr. Romme född 1808, hvilken bortgången på arbe-
te aflidit uti Väddö Socken, 31 år gammal.
Båda fostrade af hulda föräldrar etc.

Leksand F:20 bild 84 (AD), bild 96 (RA)

Död- och begravningsnotisen Söderby-Karl (AB) CI:1 sid 334:
Dalkarlen Olof Persson Berg-
ström från Leksands Sn och
Rome By (död under besök hos
sina Bröder i Broby)
---
Funnen död
på Massums
skog i Veddö
sn
Hälsar vänligen
Maud

2022-09-17, 15:57
Svar #4

Utloggad Lars Knubb

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2022-09-23, 12:06
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna