ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ås häradsrätts vinterting 1727, nr 20: Anders Nilsson i tvist om närmare rätt till lösen av 1/4 skatte Åstorp, Härna sn  (läst 325 gånger)

2022-09-12, 13:57
läst 325 gånger

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:10
    • Visa profil
En komplicerad härva av arv och bakarv med omgifta änkor och änklingar där Anders Nilsson i Åstorp, Härna sn kärade till nämndemannen Sven Månsson ibm:


Anders Nilßon i Åstorp, å hwilkens wägnar efter upwist skriftel: fullm[akt] deß fader Nils Swenßon i Lillegården Hwarnum sig infunnet, kärade till Nämdeman:n Swen Månßon ibm, angående närmare rätten till lösen af ¼ding Skatte i bemte går[d] Åstorp, hwilken Skatte 4ding Anders Nilßons antecessor matrimonii, afledne Nämdemannen Anders Swenßon, underwarande ächtenskap med sin första hustru Kierstin Swens dotter, sig tilhandlat af Pär Anderßon för 10 RDr Courant, lijkmätigt [...] och Skiötning brefwet af d 21 Maij 1722. Den afledne Nämdemannen har inga barn under detta ächtenskapet aflat, men hans hustru Kierstin warit till förene änka och haft en enda dotter, sedermehra har Anders Swenßon trädt i annat gifte, dok utan honom efterlefwande Bröstarfwingar, wijdare fådt till hustru 3ie gången Margareta Swens dotter, som nu är Anders Nilßons hustru, med hwilken har Nämdeman:n aflat en Son, som efter fadrens död lefwat, och sedermehra under nu warande ächtenskap med Anders Nilßon afledet, hwilken modern Margareta i så måtto kommet att ärfwa till ⅔:r i denne omtwistade Skatte 4ding. Sammaledes har Nämdeman:ns Swen Månßons afledne hustru Elin Bengtsdotter, kommet att ärfwa sin moder, som warit afledne Nämdemannen Anders Swenßons första hustru till ⅓ding dher utinnan. Nämdema:n Swen Månßon Swarande å sine Barns wägnar, påstod, at som dhe tilförende äga ¼ding uti samma gård, och i så måtto som för [...] är ⅓ding i den andra 4dingen, det måtte den lösning rätten till dömmas, Warandes intet wijdare att påmina.

Resoln

[...] af föregående Ransakning befinnes, det Anders Nilßons i Åstorp hustru Margareta Swens dotter, är [...] efter deß afledne Son ⅔[r] Skatte i bemte gård, men dher emot Nämdemannens Swen Månßons ibm barn eij mehr än ⅓ding dher utinnan tillkommer; fordenskull och i för [...] Kongl: Maijts Placat angående Skatte hemman af d 10de Junii 1684, pröfwade Tings Rätten för rättwist, det må Anders Nilßon denne ⅓ding ellr 6⅔ [...] Skatte, proportionaliter för det, som af Kiöpe och Skatte brefwet af åhr 1722 bewisligen befinnes [...] w[a]ra gifwet, få inlösa, hwar med de[...] Parter i detta måhl böra åthskilde wara.

Någon som kan hjälpa till att tyda det jag missat?

Källa:
Ås häradsrätts vinterting 1727, nr 20:
Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Älvsborgs län (P) EVIIAABA:663 (1727) Bild 420 (AID: v378239b.b420, NAD: SE/VALA/0382503)
Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Älvsborgs län (P) EVIIAABA:663 (1727) Bild 430 (AID: v378239b.b430, NAD: SE/VALA/0382503)

2022-09-13, 07:18
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5125
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 22:07
    • Visa profil
Det är ju något ord som försvinner i bindningen och någon förkortning jag går bet på men jag tror att de andra röda orden kan vara dessa:
 
skaft, förmält, aldenstund, hemfallet, derföre, dessa 

2022-09-13, 11:28
Svar #2

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:10
    • Visa profil
Tusen tack Kalle!

Angående förkortningen efter 6⅔ så bör det ju vara samma som står efter 6⅔ vid 3:e uppbudet:

En tredjedell eller 6⅔ [...] Skatte i En fierding uti Åstorpa gård som till följe denne TingsRätts resolution af den 1 febr 1727, Anders Nilson ibm har inlöst, för 5 Dr Smt, af Måns Swenson ibm, lijkmätigt qvitterat af den 26 i nästnämbde månad, blefwo nu upbuden _____ 3 g[n:]

Den enda tolkning jag kan få är att det skall stå "6⅔ mtls Skatte", men 6⅔ mantal låter i mina ögon som alldeles för mycket för denna gård?

Källa: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen EVIIAAC:67 (1737) Bild 4650 / Sida 451 (AID: v950410.b4650.s451, NAD: )

2022-09-13, 14:10
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5125
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 22:07
    • Visa profil
6 2/3 mantal är en herrgård eller säteri och det verkar ju inte vara vad det är frågan om här. Därför borde det vara någon annan enhet för landmängd, något i stil med tunnland?

2022-09-13, 14:55
Svar #4

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:10
    • Visa profil
Eftersom det står "6⅔ [...] Skatte" så tänker jag mig att det är något mått för skattskyldighet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna