ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hitta koppling till namngiven person?  (läst 3260 gånger)

2022-09-05, 12:42
läst 3260 gånger

Utloggad Charlotte Dahlberg Öhlin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2024-01-15, 13:36
    • Visa profil
Hej,
jag har kört fast avseende DNA och de resultat som uppstår.
Jag har en specifik person i mitt träd som jag vill förstå om jag har en DNA koppling till. Personen är en eventuell biologisk förälder till min mormor. Jag förstår inte hur jag ska utläsa min koppling till någon i personens släktträd. Jag har lagt in namnet (+ personuppgifter) på personen i mitt träd på Ancestery för att det skulle bli enklare för en ev träff. Men behöver jag lägga in all familjeinformation också? Finns det någon som har bra tips på en bra sökmetod i matchnningarna?
Har även lagt upp mitt DNA på My Heritage. Är någon av dessa två bättre avseende hantering/sökning av DNA?

Hälsningar
/Charlotte
/Charlotte

2022-10-08, 13:24
Svar #1

Utloggad Margareta Björck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 19:05
    • Visa profil
Vet inte säkert om jag förstod din fråga rätt, men detta gäller generellt om man via dna ska ringa in sin mormors okända föräldrar:Det är uteslutningsmetoden du främst får jobba med. Försök att sortera bort alla relativt nära dna-träffar på din pappas och morfars sida - genom att antingen titta i träffarnas träd eller kolla vilka andra träffar du har gemensamt med respektive dna-träff. På MyHeritage finns även ett bra verktyg som heter autokluster, vilket sorterar dina träffar i grupper som är släkt inbördes. Om du efter utsorteringen har kvar relativt nära träffar, så bör dessa höra till din mormors sida. Eftersom hon hade två föräldrar (som båda är okända?), så bör dessa träffar kunna sorteras i två grupper som är släkt inbördes, men inte med varandra. Ifall den ena av din mormors biologiska föräldrar är känd, så sorterar du förstås bort även dna-matcher på den personens sida. Allt detta förutsätter att dina anor på olika grenar inte var släkt med varandra, för då blir det betydligt svårare att dra några slutsatser.
När du genom denna uteslutning har hittat troliga släktingar på din mormors sida, så får du leta i deras träd för att se om det finns kopplingar till den person du misstänker.
HälsningarMargareta

2022-10-11, 13:47
Svar #2

Utloggad Charlotte Dahlberg Öhlin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2024-01-15, 13:36
    • Visa profil
/Charlotte

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna