ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Namnbyte  (läst 902 gånger)

2022-09-04, 11:24
läst 902 gånger

Utloggad Anders Kjaerkner

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2022-11-12, 04:20
    • Visa profil
Hej igen! har gjort många inlägg den senaste tiden, och här kommer ett till.
Anledningen till att jag började släkt forska för många år sedan var att jag har fått redda på att mitt efternamn var ett taget namn av min farfar (Malmö), så jag var intresserad av att få redda på när han bytte, varför han bytte och ursprunglig stavning av efternamnet, då det figurerar olika stavningar. detta måste ha skett i början av 1900 talet (1900-1905) vad jag kan se i kyrkböckerna. Har fått mycket information med åren, men har inte fått redda på vad jag var intresserad av att få veta. Detta måste finnas registrerat i någon bok, MEN VILKEN det hittar jag inte. Är det någon som kan hjälpa mig att hänvisa mig var jag hittar namn byte (efternamnn) så skulle jag vara mycket tacksam. Ledtrådar Första gången jag såg det var Malmö St Pauli AIIa:145 bild 1930 sid 188 1904-1910 Arkiv Digital Axel August Andersson (Kjärkner tror jag att där står).
Är det någon som kan hjälpa mig var jag ska leta efter mer information, så skulle jag bli mycket glad!
MVH/ Anders

2022-09-04, 12:49
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15312
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:05
    • Visa profil
Det ser som Axel August valde att ta ett efternamn då han blev murargesäll.
"Heter Karkner enligt företett gesällbrev" står det i
Malmö Sankt Pauli (M) AIIa:76 (1897-1904) Bild 1960 / sid 190 (AID: v264746.b1960.s190, NAD: SE/MSA/00618)
Om detta inträffade före 1901 kunde han nästan fritt välja ett namn han tyckte passade honom
utan att det registrerades någonstans.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna