ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mästersmeden Holm  (läst 297 gånger)

2022-09-02, 05:52
läst 297 gånger

Utloggad Ulf Hjelmqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 944
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 12:34
    • Visa profil
 
Uttolkning sökes av texten i dels  Väse (Värml.) A I: 6 s. 91, Glumseruds hammare, rad 5,
dels samma familj (Anders Jansson Holm f. 1715 etc.) i Väse A I: 5 s. 119 (gissar jag, man ser namnföljden Catharina, Greta och Catharina), från Anders Jansson  t.o.m. dottern Greta. Catharina därunder är eventuellt släkt, men tillhör i så fall föräldrarnas generation..
 
Kanske återfinns familjen som det tredje hushållet på s.45 i Väse A I: 4?
 
Syftet är att i nästa steg finna  födelsedatum och -plats för Anders Olsson. Hustrun Catharina Olofsdotter föddes 1723-05-24 i Storfors. Kroppa (Värml.). Jag ska också leta efter vigseluppgifter för  Anders och Catharina?
 
Med vänlig hälsning
 
Ulf Hjelmqvist
 

2022-09-02, 12:51
Svar #1

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5407
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:22
    • Visa profil
AI:6 s 91 rad 5 stämd till kyrkan mäst. Anders Swensson f 1723
Mäst Anders Jonsson/Johansson Holm o h Catharina Olsdr fick d Greta 1749 30/9 född i Carlstad enl fb och sen s Olof 1751 21/11 vid Glumseruds hammare. CI:5 s 62


Det ringer en klocka i bakhuvudet. Jag har hjälpt till med paret tidigare. Har för mig att vb kom fram då. Var det inte dig jag hjälpte utan någon annan? Paret flyttade runt.
Letade på mitt gamla inlägg och ser att jag inte letat efter deras vb.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna