ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skilsmässa i Sigtuna, vilket arkiv är bäst att leta i?  (läst 809 gånger)

2022-09-01, 10:48
läst 809 gånger

Utloggad Anna-Lena Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-02-04, 17:20
    • Visa profil
Känner mig litet förvirrad när det gäller skilsmässor förr i tiden och vilka instanser som hanterade dem. Jag har utforskat två skilsmässor, i båda fallen involverande adliga personer, och dessa behandlades i kämnärsrätten. När jag läser en del inlägg här på forumet får jag dock intrycket att det är i domkapitlet man i första hand ska leta. Nu gäller det en skilsmässa år 1815 i Sigtuna. Jag vet inte på vilka grunder den skedde eller vem av parterna som drev den. Var tänker ni experter att man skulle kunna börja leta någonstans?

2022-09-01, 16:28
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21973
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:48
    • Visa profil
Hälsar vänligen
Maud

2022-09-01, 17:33
Svar #2

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 897
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 22:48
    • Visa profil
Hej
Ofta börjar ärendet väl med en utredning i RR eller tingsrätt och sedan slutar det med att Domkapitlet också tar sig an ärendet och sedan utfärdar skiljobrev.
H LarsO

2022-09-01, 18:43
Svar #3

Utloggad Anna-Lena Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-02-04, 17:20
    • Visa profil
Tack Maud och Lars Olof för svar. Jag känner till principerna och har som sagt tidigare utforskat två skilsmässor där det var kämnärsrätten som behandlade ärendet. Eftersom den här typen av arkiv oftast inte är tillgängliga digitalt utan kräver besök på plats kastade jag ut frågan här som en chansning utifall någon har erfarenhet av just Sigtuna. Men det lutar väl åt att jag får ta mig till Landsarkivet i Uppsala och gå igenom diverse luntor så får vi se vart det leder.

2022-09-01, 19:18
Svar #4

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 897
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 22:48
    • Visa profil
h
kämnärsrätten fungerade ofta som utredande instans till rådhusrätten - eller skall vi säga lägre instans, så det känns som rätt ställe.
H LarsO

2022-09-02, 09:42
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21973
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:48
    • Visa profil
Men det lutar väl åt att jag får ta mig till Landsarkivet i Uppsala och gå igenom diverse luntor så får vi se vart det leder.

Ja, det är väl det som brukar kallas forskning? ;)

Men observera att Sigtuna tillhör Stockholms län. Det är således Stockholms stadsarkiv som förvarar Sigtunas kyrkoarkiv, domstolsarkiv etc. Där finns kunnig personal som leder dig till de rätta källorna.
Hälsar vänligen
Maud

2022-09-02, 10:42
Svar #6

Utloggad Anna-Lena Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-02-04, 17:20
    • Visa profil


Ja, det är väl det som brukar kallas forskning? ;)

Men observera att Sigtuna tillhör Stockholms län. Det är således Stockholms stadsarkiv som förvarar Sigtunas kyrkoarkiv, domstolsarkiv etc. Där finns kunnig personal som leder dig till de rätta källorna.

[/quote]

Jo, jag känner till en del om arkivforskning efter att ha tillbringat många dagar de senaste sju åren på Riksarkivet, Stadsarkivet, Carolina Redivida, KB och andra ställen. Men ibland chansar man för att ta en genväg, och min tanke var att det kunde finnas någon släktforskare som höll på med just Sigtuna och kunde tipsa. Tack för att ditt påpekande angående Stockholms län, det var slarvigt av mig. Det får bli ett besök på Sthlm Stadsarkiv istället.

2022-09-22, 11:49
Svar #7

Utloggad Anna-Lena Berg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-02-04, 17:20
    • Visa profil
Tänkte ge en uppdatering utifall någon är intresserad. Paret ifråga var bosatta i Sigtuna och de skildes hösten 1815. I Uppsala Domkapitel (tillgängligt digitalt via RA) fann jag skiljebrevet samt upplysningen om att det varit en process i Sigtuna Rådhusrätt några veckor tidigare, på grund av otrohet från den ena partens sida. Handlingarna som rör detta förvaras på Stockholms Stadsarkiv. Det var en väldigt bra ingång att kunna utforska Uppsala Domkapitel online, något som underlättades av ett register i slutet av volymen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna