ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker föräldrarna till Carl Er. Lundström, Vallentuna  (läst 308 gånger)

2022-08-30, 22:01
läst 308 gånger

Utloggad Susanne Gzaiel Claesson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-08-31, 09:51
    • Visa profil
Min mormorsmorfar hette Johan Gustaf Lundström och var född 15 mars 1862 i Kragsta, Vallentuna. Död 9 april 1943 Täby.
Fadern står i husförhören som Carl Er. Lundström med lite olika födelsedatum men år 1820. Död 26 jan 1880 i Carlberg Vallentuna. Han födelse finns inte med i kyrkboken. Jag har bett om hjälp i en facebookgrupp tidigare och de menade att han från början hette Carl Petter Eriksson och att han när han jobbade som dräng i stockholm tog namnet Lundström. Känner mig dock fortfarande osäker på om det är rätt. Kan det vara Erik Andersson född i Rasbo 1786 som är fadern till Carl Er. Lundström? Han har en son, Carl Petter som föddes 31 aug 1820? Sedan undrar jag varför Carl Er. tog namnet Lundström? Om det finns någon koppling till det namnet. Tacksam för lite hjälp med denna krånglige Carl Er. Lundström

2022-08-30, 23:15
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5127
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 11:10
    • Visa profil
Jo, det är av allt att döma samma person. Han föddes 31/8, det blev ganska snabbt förvanskat till 31/2, vilket gör det svårt att söka på honom då det datumet inte finns. Han är först dräng i Vallentuna, flyttar till Stockholm, tillbaka till Vallentuna och sedan till Stockholm igen. Sedan, i Adolf Fredriks flyttbok BIIa:5 sidan 118 flyttar han, fortfarande med det födelsedatumet, 1846 tillbaka till Vallentuna. I Vallentuna finns ingen flyttbok så tidigt men i husförhörsboken Vallentuna AI:15a, sidan 23 finns han, inflyttad från Stockholm 1846. Och här har han fått födelsedatumet 30/2. I boken efter är han kvar hos samma husbonde men har fått födelsedatum 13/4 av någon anledning och det hänger kvar till han gift sig sedan.
 
Frågan är när han får efternamnet Lundström. I Vallentuna AI:15a, sidan 4, heter han fortfarande Carl Ersson, när han 1842 flyttar till en ort jag inte kan tyda. Sedan, 1846 när han lämnar Adolf Fredrik, heter han Lundström. Kanske tog han namnet när han flyttade till Stockholm andra gången för att det skulle se lite mera världsvant ut.

2022-08-31, 08:48
Svar #2

Utloggad Susanne Gzaiel Claesson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2022-08-31, 09:51
    • Visa profil
Tack Birger!
Då utgår jag från att det är Erik Andersson, född i Rasbo 1786 som är pappan. Undrar om Carl Petter föddes i Rasbo eller Vallentuna? Jag hittar honom inte i någon födelsebok.

2022-08-31, 09:18
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5127
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 11:10
    • Visa profil
Han föddes i Vallentuna, men inte 31/8 som står i husförhörsboken, utan 1/9. Vet inte vad som är sant men det spelar kanske ingen roll heller när föräldrar och ort stämmer. (Vallentuna CI:2 sidan 140)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna