ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Udde Larsson Grijs  (läst 343 gånger)

2022-08-24, 09:50
läst 343 gånger

Utloggad Matts Sporre

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 13:09
    • Visa profil
Hej

Detta är mitt första inlägga på anbytarforum och jag ber om ursäkt om den här tråden hamnar på fel ställe. Eftersom den handlar om Udde Larsson Grijs (min ff ff ff mf fm mf), borde tråden hamna under ”Släktnamn – G – Grijs”, men då Udde Larsson Grijs diskuteras på flera olika ställen på anbytarform är jag osäker. Därav ursäkten.

Min arbetsmetodik är att först skriva ned den information som finns (med eller utan källa) och använda denna information som hypoteser. Därefter söker jag verifiera dessa hypoteser genom att finna en primärkälla, ibland sekundärkällor beroende på vad som finns tillgängligt. Ofta ger denna metodik också upphov till ny information.

När jag började forska om Udde fann upptäckte jag att det fanns ganska mycket information, för en person som levde på 1600-talets första hälft. Eftersom denna information till allra största delen var publicerad utan källhänvisningar fick jag ganska många hypoteser. Jag har nu tillbringat några månader (lugn – inte heltid 😊) med att verifiera dessa hypoteser och sammanställt vad jag hittat i ett dokument.

Jag bifogar detta dokument som en pdf och skulle vara enorm tacksam för återkoppling, korrigering, tillägg, nya hypoteser, och/eller diskussioner. Förhoppningsvis kan dokumentet vara andra behjälpligt.

De hypoteser jag inte lyckats hitta någon primärkälla för är
1.   Att Udde skulle vara född 1599. Detta förekommer på flera ställen på ”nätet”, men jag har inte hittat någon källa som verifierar detta, direkt eller indirekt. Se pdf för diskussion.
2.   Bosatt på Gunnalt i Jäluntofta socken. Detta enligt ett inlägg av Bo Persson som hänvisar till Bo Stopstedt (https://forum.rotter.se/index.php?topic=65511.msg933672&fbclid=IwAR0e85uDip4cU7mMosGgN)
3.   Att Udde, 1647 skulle vara bosatt på Borghult, Hallingeberg socken. Se pdf för diskussion.
4.   Att Udde skulle avancerat till löjtnants grad. Se pdf för diskussion.
5.   Googlar man kan man få uppgiften att Udde ”stupade” i Griefenhagen/Stettin den 22 september 1657, men jag har inte hittat något som kan tillstyrka att han stupat eller dött av ex sjukdom. Se pdf för diskussion.

Som sagt ovan, jag tar gärna emot konstruktiv feedback på pdf:en – korrigeringar, tillägg, nya hypoteser, förbättringar, mm

Mvh
Matts

2022-08-24, 09:55
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6980
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 22:18
    • Visa profil
Jag har skrivit en uppsats om Udde Larsson Grijs och hans familj som förhoppningsvis kan publiceras inom den närmaste framtiden. Udde var sannolikt född omkr. 1610, möjligen son till Lasse Grijs i Ek, och uppgifterna om Jälluntofta har visat sig inte hålla streck.

2022-08-24, 10:06
Svar #2

Utloggad Matts Sporre

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-04-03, 13:09
    • Visa profil
Stort tack för ditt svar Bo.

Ser fram emot uppsatsen och dess källförteckning.

Lasse Grijs i Ek har jag med i en kort diskussion i pdf om "Uddes föräldrar". Jag har än så länge inte lyckats hitta var i Älvsborgs lösen Lasse nämns - har ännu lyckats "knäcka" dokumentets struktur och därmed var jag ska leta.

Att Udde är född runt 1610 låter mer rimligt. Vill du utveckla hur du kom fram till det eller vill du vänta tills uppsatsen är klar för publicering?

Tack för uppdateringen om Jällunotofta.

Mvh
Matts

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna