ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vart tar husmannen Håkan Karlssons (1737-1802) föräldrar från Spjutstorp vägen ?  (läst 139 gånger)

2022-08-23, 16:39
läst 139 gånger

Utloggad Göran Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2023-02-24, 08:59
    • Visa profil
    • www.cghgroup.se
Husmannen Håkan Karlsson, som är barnfödd 1737 i Spjutstorp [Spjutstorp CI:1 p 72] och dog 1802 i Stenby 2 [Benestad CI:3 p 123] är min farfars morfars farmors far. Hans föräldrar i Spjutstorp är Karl Nilsson, född 1692 [Spjutstorp CI:1 p 15] och Hanna Håkansdotter, född 1697 [Spjutstorp CI:1 p 27]. Sista gången, som jag träffar på föräldrarna är i 1755 års mantalslängd för Spjutstorp, där de under det onumrerade gatuhuset Spjutstorp beskrivs som gamla och skröpliga och föder sig med tiggeri. Därefter tappar jag bort dem och deras många barn. Jag har inte hittat Karl Nilsson och Hanna Håkansdotter i dödboken för Spjutstorp, varför jag misstänker att de flyttat till annan socken tillsammans med barnen.


Deras barn är:


sonen Nils Karlsson, född 1717 i Spjutstorp
dottern Agda Karlsdotter, född 1719 i Spjutstorp
sonen Mårten Karlsson, född 1721 och död 1723 i Spjutstorp
sonen Sven Karlsson, född 1723 i Spjutstorp
dottern Mätta Karlsdotter, född 1728 och död 1746 i Spjutstorp
sonen Mårten Karlsson, född 1730 i Spjutstorp
dottern Kerstina Karlsdotter, född 1732 i Spjutstorp
sonen Anders Karlsson, född 1735 i Spjutstorp
min ana, sonen Håkan Karlsson, född 1737 i Spjutstorp, gift 1764 i Benestad med Marna Mårtensdotter från Stenby


Jag undrar om det finns fler släktforskare, som forskar på dessa anor med barn, och har lyckats samla ihop mer pusselbitar om vart föräldrarna och barnen tar vägen 1755 ?





Med vänliga forskarhälsningar

Göran Håkansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna