ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Klanderpengar  (läst 530 gånger)

2022-08-15, 17:36
läst 530 gånger

Utloggad Peter Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 00:18
    • Visa profil
Jag undrar om någon som har läst domböcker från andra landsdelar än Värmland har stött på uttrycket "klanderpenningar". I värmländska domböcker förekommer det i alla fall, och betyder pengar som någon som lagfar med ett jordköp betalar till andra som är bördiga till samma jord, för att de ska avstå från att klandra köpet.

Klanderpengar redovisas i domböckerna som en del av köpesumman, så jag tog för givet att detta var normalt förfarande enligt svensk lag, men läste nyligen om någon som betalat klanderpengar "enligt ortens sed" e.dyl. (antecknade inte var det stod och minns inte den exakta ordalydelsen), vilket fick mig att googla uttrycket, och den enda(!) träffen handlade om Värmland.

Är detta sätt att muta konkurrenter alltså en värmländsk sedvänja? Eller heter det helt enkelt något annat i andra delar av riket?
- Peter 

2022-08-16, 18:03
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5120
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:25
    • Visa profil
Jag har läst en del domböcker i västergötland och där har jag i alla fall inte sett det. Det är i princip alltid den som har närmast börd till jorden som köper den, i annat fall släpps den till nästa person utan ersättning eller åtminstone utan att det redovisas i domboken

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna