ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Isak Jonsson och Anna Larsdotter  (läst 355 gånger)

2022-08-14, 18:59
läst 355 gånger

Utloggad Mikael Isacson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:35
    • Visa profil
Har någon fler uppgifter om denna familj? Framför allt vart de försvinner efter 1781?

Isak Jonsson och Anna Larsdotter. De gifter sig i Mölltorp 1 november 1775. Isak anges vara 22 år och son till Jonas Eriksson och Britta Nilsdotter. Anna 20 år och dotter till Lars Eriksson och Kerstin Jakobsdotter. En dotter, Kerstin, föds på Ekenäs 10 maj 1777. Kerstin dör i november 1779. De är då bosatta på Kapellegården. En son, Lars, föds 2 december 1779.

I husförhörslängden (Mölltorp AI:1) kan jag finna dem på flera sidor (s. 21, Ekenäs; s. 161 Kapellegården; s. 157, Gräshult Pukagården). Den notis som verkar vara den tidsmässigt senaste, när de bor på Gräshult Pukagården, s. 157, så anges att de 1781 flyttar till Gapet – men där kan jag inte finna dem. Någon som vet var de tar vägen?

2022-08-14, 21:47
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5029
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:52
    • Visa profil
De var knepiga att hitta. Jag antar att du härstammar från sonen Lars, var dyker han upp senare? Kanske är lättare att spåra honom bakåt.

2022-08-15, 17:53
Svar #2

Utloggad Mikael Isacson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:35
    • Visa profil
Anledningen till frågan är egentligen att jag har några anor på Tjörn (först Stenkyrka församling, sedan Klövedals) där mannen heter Isak Vätter (patronymikon anges tyvärr inte), hustrun Anna Larsdotter och en son vid namn Lars. De flyttar till Tjörn i början av 1780-talet. Mannen är artellerihantlangare, och jag har kunnat spåra honom i generalmönsterrullorna och se att han var värvad 1782-1788; huvudsakligen på Bohus fästning. Men inte heller här anges något patronymikon på honom.

På Tjörn föds sedan bl.a. en pojke vid namn Erik (som är min ana). I hfl anges att Lars är född i Vadsbro härad. I övrigt finns inga upplysningar (som jag kunnat finna) om varifrån de kommer. Generalmönsterrullorna var även fattiga på sådant. Men familjen i Mölltorp stämmer in på många punkter, och även åldersmässigt.

2022-08-15, 18:11
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5029
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 18:52
    • Visa profil
Mölltorp ligger ju vid Vättern så därav soldatnamnet antar jag. Gäller att hitta bevis för att det är dom alltså. Ett sätt är ju att leta upp Isaks och Annas föräldrar och se om det finns några bouppteckningar bevarade, där det kanske står var barnen höll hus. De skall ju båda vara födda i Undenäs, 1755 respektive 1753, men jag tror att de båda egentligen är födda i annexet Halna eftersom de inte går att finna i Undenäs födelsebok. Nu finns ju Halnas notiser i samma bok men enligt vad som står på sidan 172 i Undenäs C:2 saknas notiser 1748-1755 för Halna. Men de kanske går att leta upp i husförhörsböckerna helt enkelt. Sedan föds det ju en Isak 22 mars 1756, av Jonas och Britta på Orrud, se sidan 173 i Undenäs C:3, om det kan vara rätt barn fast året är fel. I Mölltorp AI:1 sidan 21 finns dessutom vad som ser ut som en gård antecknad för Anna Larsdotter, med svårtolkad början och slutar på -hult.

2022-08-15, 19:58
Svar #4

Utloggad Mikael Isacson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:35
    • Visa profil
Ja, jag har också gjort den tanken att soldatnamnet hör ihop med Vättern. Bouppteckningar har hittills inte gett något. Någon födelsenotis som stämmer med de föräldranamn som finns i vigselnotisen har jag inte heller hittat, även om det också finns en Isak som föds i Perstorp, Undenäs, 13 januari 1753 (s. 420, C:3) som son till Jonas och Kerstin (men föräldrarna i vigselnotisen uppges vara Jonas och Britta). Kanske är det så enkelt, som du skriver, att de ursprungligen kommer från Halna.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna