ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vilka länder kallade sig Polska 1660-1690 ?  (läst 571 gånger)

2022-08-13, 16:20
läst 571 gånger

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:33
    • Visa profil
    • Hemsida
Jag har en ryttare som ungefär 1660-1690 kallades "polack" i Sverige.
Vilka länder på den tiden kan det betyda, eller är det dagens Polen?

2022-08-13, 18:31
Svar #1

Utloggad Klas Wallén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:05
    • Visa profil
Hej Fredrik!

Polen var ju i ett slags union med Litauen under den perioden och dessutom var själva Polen större då än idag. Jag känner t.ex. en vars mor föddes i en stad i Polen men som idag ligger i Ukraina. Så du får nog tänka dig att en svensk på 1600-talet kan ha sett en "polack" som en person från vad som idag är Polen, Litauen, delar av Tyskland, Ukraina, Rumänien och Vitryssland. Jag tror att även bitar av dagens slovakien och Ungern kan ha tillhört Polen under den perioden. Spontant tror jag att en person ifrån de gamla Litauiska delarna troligtvis skulle ha kallats för något annat än Polack under stormaktstiden. Det troligaste är nog att din ryttare kom ifrån det egentliga Polen, som då var något större än idag.

Namnet kanske kan skvallra lite om varifrån han kom. Vad hette ryttaren samt hans fru och barn ifall de även var från "Polen"?

VH Klas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna