ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Uniformen på mannen på bilden  (läst 1077 gånger)

2022-08-12, 20:54
läst 1077 gånger

Utloggad Familjen Berg (genom Amanda Berg)

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2023-02-15, 18:39
    • Visa profil
Hej!

Jag försöker identifiera mannen i uniform på den här bilden. Paret i mitten av bilden heter Nils och Johanna Björkman, bägge f 1854 i Färingtofta/Riseberga. Jag tror att mannen är antingen son eller svärson till dem.

En gissning (dock utan att veta helt säkert) är att bilden är tagen kring 1920 i Herrevadskloster.

Då till min fråga. Vad bär han för uniform? Kan man säga någonting om var någonstans han verkade eller vilken gradbeteckning han hade?

2022-08-13, 05:59
Svar #1

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Soldaten på bilden bär dolma m/1895 som bars av husarregementena.
 Vapenrocken var mörkblå och hade tre knapprader om 10 knappar vardera där knappraderna var förbundna med snörliv. Den höga ståndkragen hade regementets färg.
Livregementets husarer (K3) hade ståndkrage i vit färg, Smålands husarregemente (K4) gul färg, Skånska husarregementet (K5) mellanblå och kronprinsens husarregemente (K7) mörkblå.
Det är svårt att avgöra färger på svartvita foton men helt klart är kragen ljus. Den är nog inte vit men möjligen gul eller kanske mellanblå.
I så fall skulle soldaten tjänstgjort vid antingen Smålands husarregemente (gul) eller Skånska husarregementet (mellanblå). /Hans

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna