ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lars Månsson och Marit Svensdotter i Hakebo  (läst 294 gånger)

2022-08-11, 07:10
läst 294 gånger

Utloggad Anders Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 270
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 20:41
    • Visa profil
Hej,


Min ana Kerstin Larsdotter 1728-05-19 i Hakebo med de troliga föräldrarna nämnda i rubruken.


Jag har försökt bringa reda i deras ursprung.


Min hypotes är att Kerstins ursprung kommer från Lars Larsson och Elin Jönsdotter.


I MTL 1643 finns endast två familjer listade:
Lars Larsson  med hustru Elin Jönsdotter
Lars Bengtsson med hustru Margareta Larsdotter


Lars Larsson med hustru finns i MTL 1643-1666 och Lars Bengtsson med hustru MTL 1643-1669.
I MTL 1667 listas drängen Lars Larsson som jag tolkat som son till Lars dä. Här harBo Lindwall som har en antavla här på Rötter satt Lars Bengtsson som är fadern.
Mitt antagande bygger jag på att Lars Bengtsson hela tiden listats längre ner och hans son borde väl i så fall listas tillsammans med LB i så fall.


Oavsett detta så gifter sig Lars Larsson dy med Marit Persdotter 1667-10-13 och 1703-04-28 dör Lars 72 år gammal.


I MTL 1693-1697 finns sonen Sven med familjen och kanske även 1699. Efter att Lars dör finns Änkan Marit kvar i MTL 1704-1709. Sedan finns ett gap till 1715 och då finns en Sven Larsson med hustru där och Sven dör 1721-01-08 53 år gammal. Jag har tolkat det som att Sven är den son som fanns i gården 1693-1697 då det skulle passa då Sven är född ca 1668 enl. åldersuppgiften.


I MTL 1721 finns Svens Hustru med drängen Lars och pigan Marit. Detta år gifter sig drängen Lars Månsson från Ängarp med pigan Marit Svensdotter från Hakebo 1721-10-15.
Jag har tolkat detta som att Marit är Svens och hans hustrus dotter. Tyvärr hittar jag ingen lämplig födelsenotis på Marit men Sven och hans hustru saknar vigselnotis i Linderås och är redan gifta när de kommer till Hakebo och då är Marit redan född runt 1700 eller något senare.


Har någon några uppgifter som kan hjälpa eller stjälpa mina antaganden.


MVH
Anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna