ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hinderlöshetsbetyg åt en emigrant?  (läst 1066 gånger)

2022-08-10, 21:00
läst 1066 gånger

Utloggad Fabian Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-06-27, 20:42
    • Visa profil
Tärendö Församling, Förhörsbok 1897-1911, Lista över obefintliga s. 3

Hej, har nyligen forskat om min mormors mormors bror, Albert Oja f. 10 Maj 1884 i Kainulasjärvi, Tärendö Församling. Det sägs att han emigrerade till Amerika någon gång under tidigt 1900-tal. Har därför följt honom i förhörslängderna fram tills Förhörsbok 1897-1911, där han skrivs över som obefintlig.

Man kan se på bifogad bild att det är antecknat ”Ditto” syftandes till ”I Amerika”, men även en anteckning om ”Hinderslöshetsbetyg till Ylistaro Församling i Finland”. Om jag har förstått rätt så har hinderslöshetsbetyg med giftermål att göra? Är det inte motsägande isåfall att han tydligen befinner sig i Amerika, men gifter sig i Finland?

Mvh Fabian

2022-08-11, 18:21
Svar #1

Utloggad Sven Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1125
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 18:44
    • Visa profil
Det ser ut som om han inte emigrerade till Amerika utan till Finland.

2022-08-11, 18:37
Svar #2

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3606
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 18:32
    • Visa profil
Jag har en möjlig teori men det behövs mer grävande för att bekräfta eller avfärda...

Sökte ganska brett i USA och fick fram vad jag tror är hans WWI draft card:
Name:   Albert Oja
Race:   White
Birth Date:   10 May 1884
Residence Date:   1917-1918
Street Address:   449 E Murray
Residence Place:   Butte, Silver Bow, Montana, USA
Physical Build:   Stout
Height:   Tall 6
Hair Color:   Light
Eye Color:   Blue
Relative:   Mary Oja

Gift med Mary och bor i Butte. Problemet är att jag hittar ingen Albert Oja född ca 1884 i Butte i någon av census rullarna. Däremot hittar jag en vigsel 1907 med en Mary Lammi i Idaho. Från Idaho, Select Marriages:
Name:   Albert Oja
Gender:   Male
Age:   24
Birth Date:   1883
Birth Place:   Finland
Marriage Date:   28 Dec 1907
Marriage Place:   , Shoshone, Idaho
Spouse:   
Mary Lammi
FHL Film Number:   1548800

Name:   Mary Lammi
Gender:   Female
Age:   22
Birth Date:   1885
Birth Place:   Finland
Marriage Date:   28 Dec 1907
Marriage Place:   , Shoshone, Idaho
Spouse:   
Albert Oja
FHL Film Number:   1548800

Länk familysearch (kräver ett registrerat konto vilket är gratis att göra):
https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:F3RB-JXJ

Kikar man på det så är båda boendes i Mullan, Idaho. Visserligen står det att Albert är från Finland. Men jag hittar ett natuarlization record från 1907 och även om det är fel år här (1883 isf 1884) så tror jag att det kan vara rätt Albert:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:Z5LB-13MM

Född 10/5 1883 i "Tarento, Sweden"...kan kanske läsas som engelskt Tärendö? Ska ha emigrerat 1906.

Sen hittar jag en artikel i The Anaconda Standard (Montana) den 27/8 1918. Den handlar om att en Albert Oja som fått böta minimum 5 dollar för att ha slagit sin fru. Hon sa att hon varit tvingad till att skicka hem deras två barn till hemlandet (old country) pga av hur han behandlade henne.

Jag hittar en resa 1911 med en Maria Oja och två barn Jenny och Albert. Från UK and Ireland, Incoming, Passenger Lists:
Name:   Maria Oja
Port of Departure:   New York, New York, USA
Arrival Date:   2 Jul 1911
Port of Arrival:   Liverpool, England and Queenstown, Ireland
Ports of Voyage:   New York
Ship Name:   Cedric
Shipping Line:   White Star Dominion Line
Official Number:   115354

Kikar man på den så är det Maria och de två barnen som reser från New York och ankommer till Liverpool. De ska till Helsingfors.

Jag hittar sedan en återresa för Maria Oja 1915 som jag funderar på om den är rätt...?
Name:   Maria Oja
[Maria Laden]
Gender:   Female
Ethnicity/ Nationality:   Finnish
Marital status:   Married
Age:   30
Birth Date:   abt 1885
Birth Place:   Finland
Other Birth Place:   Ylistaron
Last Known Residence:   Glastaron, Finland
Departure Port:   Copenhagen
Arrival Date:   28 Jan 1915
Arrival Port:   New York, New York, USA
Final Destination:   Worcester, Massachusetts
Height:   5 Feet, 3 Inches
Hair Color:   Brown
Eye Color:   Brown
Complexion:   Healthy
Money in Possession:   38
Person in Old Country:   Mr. Laden
Person in Old Country Relationship:   Father
Person in Old Country Residence:   Glistaron, Kylässä, Finl
Person in US:   Justina Mäen
Person in US Relationship:   Friend
Father:   Laden
Ship Name:   Oscar II

Hon är gift men ska till en vän i Worcester, MA. Hon kommer närmast från Ylistaron, Kylässa, Finland.

Sen hittar jag två återresor för barnen. Först Jenny. Från Canada, Incoming Passenger Lists:
Name:   Jenny Oja
Gender:   Female
Arrival Age:   19
Birth Year:   abt 1908
Birth Country:   USA
Departure Port:   Gothenburg, Sweden
Arrival Date:   18 Nov 1927
Arrival Port:   Halifax, Nova Scotia, Canada
Vessel:   Drottningholm

Hon ska till sin mor Mary Oja i Cochrane, Ontario, Canada. Kommer närmast från sin mormor Mrs Liisa Hirvilammi i Ylistaro, Lahdenkylä.

1928 passerar hon gränsen mot USA. Från Michigan, US, Arriving PAssenger and crew lists:
Name:   Jenny Elizabeth Oja
Arrival Date:   25 Oct 1929
Port of Arrival:   Sault Sainte Marie, Michigan
Ship Name:   Drotningholm
Last Resided:   Canada
Age:   21
Birth Date:   1908
Birth Location:   mullen, ID
Gender:   Female
Nationality:   Finland
Record Type:   Card

Hon är alltså född i Mullan, Idaho.

Sonen Albert Oja kommer 1928. Från Canada, Incoming Passenger Lists:
Name:   Albert Oja
Gender:   Male
Arrival Age:   18
Birth Year:   abt 1910
Birth Country:   USA
Departure Port:   Gothenburg, Sweden
Arrival Date:   3 Jun 1928
Arrival Port:   Halifax, Nova Scotia, Canada
Vessel:   Gripsholm

Även han ska till sin mor Mary Oja i Cochrane, Ontario, Canada. Kikar man på det så står det att han är född Mullan, Idaho. Kommer närmast från Liisa Hirvilammi i Ylistaro.

Det står följande i Tärendö (BD) AIIa:1 (1897-1911) Bild 3400 / sid 3 (AID: v138800.b3400.s3, NAD: SE/HLA/1010215) för Albert Oja:
Hinderslösh. bet. till Ylistaro förs. Finland den 2/6 1912.

Min fundering är om församlingen i Finland kontaktade prästen i Tärendö när Maria och barnen kom dit 1911. Kanske tog det en stund att komma på och utfärda betyget?

Jag har försökt se vad som hände med Albert efter 1918 men inte lyckats (det är inte han som dör i Montana 1950). Om det är hans barn som återkommer 1927 och 1928 till Kanada så funderar jag på om han fortfarande lever då. Det står fortfarande Mrs Mary Oja i deras passagerarlistor i fältet för destination.

Jenny gifter sig 1931 i Cochrane. Från Ontario, Canada, Marriages:
Name:   Jannie Oja
Gender:   Female
Age:   23
Birth Year:   abt 1908
Birth Place:   Mullan Idaho U. S. A.
Marriage Date:   10 Oct 1931
Marriage Place:   Cochrane, Cochrane, Ontario, Canada
Father:   
Albert Oja
Mother:   
Mary Oja
Spouse:   
Vaino Vihonen

Hennes man Vaino dog 1941 enligt Ontario, Canada, Deaths and Deaths Overseas:
Name:   Vaind Vihonen
Gender:   Male
Age:   32
Birth Date:   19 Nov 1908
Birth Place:   Finland
Death Date:   22 May 1941
Death Place:   Hearst, Cochrane, Ontario, Canada
Father:   
Peter Vihonen
Mother:   
Anna Vihonen
Spouse:   
Jenney Vihonen
Certificate Number:   013510

Mycket information här. Vad tror du om det? Får erkänna att det är mest indicier så här långt. Om någon (du?) är bättre på att gräva i Finland (Ylistaro församling) så kanske det finns någon info där mellan 1911 och 1927/1928....?

Ytterligare ett indicium är att Mullan Idaho var tydligen en stor gruvstad en gång i tiden. Och "din" Albert Oja var "miner" enligt hans WWI draft card.

2022-08-11, 19:14
Svar #3

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3606
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 18:32
    • Visa profil
Ser nu att det finns ett träd hos ancestry där startpersonen är barnbarn till Jenny. Men Jenny har helt fel födelseår och födelseplats här. Annars är det rätt info om Vaino och Jennys föräldrar.


Använder du ancestry? Jag skulle kunna skicka en fråga till henne om du vill? Är ju inte säkert att allt detta stämmer så det kanske hade varit intressant att se vilken information som hon har. Iofs inte varit inloggad nyligen...

2022-08-11, 22:17
Svar #4

Utloggad Fabian Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-06-27, 20:42
    • Visa profil
Jag har en möjlig teori men det behövs mer grävande för att bekräfta eller avfärda...

Sökte ganska brett i USA och fick fram vad jag tror är hans WWI draft card:
Name:   Albert Oja
Race:   White
Birth Date:   10 May 1884
Residence Date:   1917-1918
Street Address:   449 E Murray
Residence Place:   Butte, Silver Bow, Montana, USA
Physical Build:   Stout
Height:   Tall 6
Hair Color:   Light
Eye Color:   Blue
Relative:   Mary Oja

Gift med Mary och bor i Butte. Problemet är att jag hittar ingen Albert Oja född ca 1884 i Butte i någon av census rullarna. Däremot hittar jag en vigsel 1907 med en Mary Lammi i Idaho. Från Idaho, Select Marriages:
Name:   Albert Oja
Gender:   Male
Age:   24
Birth Date:   1883
Birth Place:   Finland
Marriage Date:   28 Dec 1907
Marriage Place:   , Shoshone, Idaho
Spouse:   
Mary Lammi
FHL Film Number:   1548800

Name:   Mary Lammi
Gender:   Female
Age:   22
Birth Date:   1885
Birth Place:   Finland
Marriage Date:   28 Dec 1907
Marriage Place:   , Shoshone, Idaho
Spouse:   
Albert Oja
FHL Film Number:   1548800

Länk familysearch (kräver ett registrerat konto vilket är gratis att göra):
https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:F3RB-JXJ

Kikar man på det så är båda boendes i Mullan, Idaho. Visserligen står det att Albert är från Finland. Men jag hittar ett natuarlization record från 1907 och även om det är fel år här (1883 isf 1884) så tror jag att det kan vara rätt Albert:
https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:Z5LB-13MM

Född 10/5 1883 i "Tarento, Sweden"...kan kanske läsas som engelskt Tärendö? Ska ha emigrerat 1906.

Sen hittar jag en artikel i The Anaconda Standard (Montana) den 27/8 1918. Den handlar om att en Albert Oja som fått böta minimum 5 dollar för att ha slagit sin fru. Hon sa att hon varit tvingad till att skicka hem deras två barn till hemlandet (old country) pga av hur han behandlade henne.

Jag hittar en resa 1911 med en Maria Oja och två barn Jenny och Albert. Från UK and Ireland, Incoming, Passenger Lists:
Name:   Maria Oja
Port of Departure:   New York, New York, USA
Arrival Date:   2 Jul 1911
Port of Arrival:   Liverpool, England and Queenstown, Ireland
Ports of Voyage:   New York
Ship Name:   Cedric
Shipping Line:   White Star Dominion Line
Official Number:   115354

Kikar man på den så är det Maria och de två barnen som reser från New York och ankommer till Liverpool. De ska till Helsingfors.

Jag hittar sedan en återresa för Maria Oja 1915 som jag funderar på om den är rätt...?
Name:   Maria Oja
[Maria Laden]
Gender:   Female
Ethnicity/ Nationality:   Finnish
Marital status:   Married
Age:   30
Birth Date:   abt 1885
Birth Place:   Finland
Other Birth Place:   Ylistaron
Last Known Residence:   Glastaron, Finland
Departure Port:   Copenhagen
Arrival Date:   28 Jan 1915
Arrival Port:   New York, New York, USA
Final Destination:   Worcester, Massachusetts
Height:   5 Feet, 3 Inches
Hair Color:   Brown
Eye Color:   Brown
Complexion:   Healthy
Money in Possession:   38
Person in Old Country:   Mr. Laden
Person in Old Country Relationship:   Father
Person in Old Country Residence:   Glistaron, Kylässä, Finl
Person in US:   Justina Mäen
Person in US Relationship:   Friend
Father:   Laden
Ship Name:   Oscar II

Hon är gift men ska till en vän i Worcester, MA. Hon kommer närmast från Ylistaron, Kylässa, Finland.

Sen hittar jag två återresor för barnen. Först Jenny. Från Canada, Incoming Passenger Lists:
Name:   Jenny Oja
Gender:   Female
Arrival Age:   19
Birth Year:   abt 1908
Birth Country:   USA
Departure Port:   Gothenburg, Sweden
Arrival Date:   18 Nov 1927
Arrival Port:   Halifax, Nova Scotia, Canada
Vessel:   Drottningholm

Hon ska till sin mor Mary Oja i Cochrane, Ontario, Canada. Kommer närmast från sin mormor Mrs Liisa Hirvilammi i Ylistaro, Lahdenkylä.

1928 passerar hon gränsen mot USA. Från Michigan, US, Arriving PAssenger and crew lists:
Name:   Jenny Elizabeth Oja
Arrival Date:   25 Oct 1929
Port of Arrival:   Sault Sainte Marie, Michigan
Ship Name:   Drotningholm
Last Resided:   Canada
Age:   21
Birth Date:   1908
Birth Location:   mullen, ID
Gender:   Female
Nationality:   Finland
Record Type:   Card

Hon är alltså född i Mullan, Idaho.

Sonen Albert Oja kommer 1928. Från Canada, Incoming Passenger Lists:
Name:   Albert Oja
Gender:   Male
Arrival Age:   18
Birth Year:   abt 1910
Birth Country:   USA
Departure Port:   Gothenburg, Sweden
Arrival Date:   3 Jun 1928
Arrival Port:   Halifax, Nova Scotia, Canada
Vessel:   Gripsholm

Även han ska till sin mor Mary Oja i Cochrane, Ontario, Canada. Kikar man på det så står det att han är född Mullan, Idaho. Kommer närmast från Liisa Hirvilammi i Ylistaro.

Det står följande i Tärendö (BD) AIIa:1 (1897-1911) Bild 3400 / sid 3 (AID: v138800.b3400.s3, NAD: SE/HLA/1010215) för Albert Oja:
Hinderslösh. bet. till Ylistaro förs. Finland den 2/6 1912.

Min fundering är om församlingen i Finland kontaktade prästen i Tärendö när Maria och barnen kom dit 1911. Kanske tog det en stund att komma på och utfärda betyget?

Jag har försökt se vad som hände med Albert efter 1918 men inte lyckats (det är inte han som dör i Montana 1950). Om det är hans barn som återkommer 1927 och 1928 till Kanada så funderar jag på om han fortfarande lever då. Det står fortfarande Mrs Mary Oja i deras passagerarlistor i fältet för destination.

Jenny gifter sig 1931 i Cochrane. Från Ontario, Canada, Marriages:
Name:   Jannie Oja
Gender:   Female
Age:   23
Birth Year:   abt 1908
Birth Place:   Mullan Idaho U. S. A.
Marriage Date:   10 Oct 1931
Marriage Place:   Cochrane, Cochrane, Ontario, Canada
Father:   
Albert Oja
Mother:   
Mary Oja
Spouse:   
Vaino Vihonen

Hennes man Vaino dog 1941 enligt Ontario, Canada, Deaths and Deaths Overseas:
Name:   Vaind Vihonen
Gender:   Male
Age:   32
Birth Date:   19 Nov 1908
Birth Place:   Finland
Death Date:   22 May 1941
Death Place:   Hearst, Cochrane, Ontario, Canada
Father:   
Peter Vihonen
Mother:   
Anna Vihonen
Spouse:   
Jenney Vihonen
Certificate Number:   013510

Mycket information här. Vad tror du om det? Får erkänna att det är mest indicier så här långt. Om någon (du?) är bättre på att gräva i Finland (Ylistaro församling) så kanske det finns någon info där mellan 1911 och 1927/1928....?

Ytterligare ett indicium är att Mullan Idaho var tydligen en stor gruvstad en gång i tiden. Och "din" Albert Oja var "miner" enligt hans WWI draft card.

Hej, Mycket intressanta fynd!

Jag sökte nämligen själv också på FamilySearch igår kväll, och hittade just samma Albert Oja i Idaho med hustru och barn. Jag misstänker starkt att denne Albert är samma individ som min mormors mormors bror, då jag även hittat information i en del lokala skrifter som också hänvisar till att Albert senare bosatt sig i Idaho med en hustru, samt att de fick barn tillsammans. Han skall även ha emigrerat just år 1906. Det talas även om att han hållt till runt Houghton County, Michigan och sedan flyttat till Idaho, där han då förmodligen träffat denne Maria.

Dessa vittnesmål ska ha härstammat från ett gäng Kainulasjärvi-bor, som också emigrerat och senare arbetat tillsammans med Albert, borta i Amerika. Jag tror att namnen på några av dessa var Hjalmar Uusitalo el Järvenmaa och en Axel Siverhall. Födelsedatum har jag däremot ingen aning om.

Om du skulle ha lust och ork, så hade det varit mycket hjälpsamt att försöka få kontakt med individen som möjligtvis skulle kunna vara Jennys barnbarn. Ska försöka forska på lite mer imorgon och få se om jag kan hitta något.

Tusen tack!

// Fabian :)


2022-08-12, 08:25
Svar #5

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3606
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 18:32
    • Visa profil
Jag har skickat ett meddelande till henne. Hör av mig om/när jag hör något.

2022-08-12, 09:12
Svar #6

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3606
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 18:32
    • Visa profil
Maria Oja var i Finland 1924. Jag hittar hennes återkomst i Canada, Ocean Arrivals:
Name:   Maria Oja
Gender:   Female
Estimated Birth Year:   abt 1885
Birth Place:   Ylistaro, Finland
Age:   39
Date of Arrival:   13 Jun 1924
Port of Arrival:   Quebec
Port of Departure:   Warsaw, Poland
Ship Name:   Regina

Kikar man på det så ska hon till sin man Albert Oja på adressen 35? (sista siffran otydlig) Albert str i Sault St. Marie, Ontario, Canada. Hon listar dottern Jenny i Ylistaro som närmsta släkting i Finland.

Så då fanns även han i Kanada...ialla fall 1924.

Jag hittar ett family tree över vad jag tror är Maria Hirvilammis släkt på ancestry (utgångspersonen är barnbarn till Wilhelmina nedan och kontot är aktivt, senast inloggad idag) och det är ganska många som emigrerade. Bla hade hon en farbror Samuel Lammi i Montana. Hennes faster Wilhelmina gift Kelto dog i Michigan 1950. Hittar hennes obit i Ironwood Daily Globe 25/9 1950. Lämnar två döttrar, en son och en niece i Cadillac, Quebec, Canada. Tyvärr inget namn på hennes niece.

Findagrave:
https://sv.findagrave.com/memorial/48712785/wilhelmina-samelintytär-kelto

2022-08-28, 04:28
Svar #7

Utloggad Fabian Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-06-27, 20:42
    • Visa profil
Maria Oja var i Finland 1924. Jag hittar hennes återkomst i Canada, Ocean Arrivals:
Name:   Maria Oja
Gender:   Female
Estimated Birth Year:   abt 1885
Birth Place:   Ylistaro, Finland
Age:   39
Date of Arrival:   13 Jun 1924
Port of Arrival:   Quebec
Port of Departure:   Warsaw, Poland
Ship Name:   Regina

Kikar man på det så ska hon till sin man Albert Oja på adressen 35? (sista siffran otydlig) Albert str i Sault St. Marie, Ontario, Canada. Hon listar dottern Jenny i Ylistaro som närmsta släkting i Finland.

Så då fanns även han i Kanada...ialla fall 1924.

Jag hittar ett family tree över vad jag tror är Maria Hirvilammis släkt på ancestry (utgångspersonen är barnbarn till Wilhelmina nedan och kontot är aktivt, senast inloggad idag) och det är ganska många som emigrerade. Bla hade hon en farbror Samuel Lammi i Montana. Hennes faster Wilhelmina gift Kelto dog i Michigan 1950. Hittar hennes obit i Ironwood Daily Globe 25/9 1950. Lämnar två döttrar, en son och en niece i Cadillac, Quebec, Canada. Tyvärr inget namn på hennes niece.

Findagrave:
https://sv.findagrave.com/memorial/48712785/wilhelmina-samelintytär-kelto

Hej! Har återupptagit forskningen om Albert nu efter nån veckas uppehåll. Jag har idag fixat mig en Ancestry prenumeration, och jag har kikat närmre på alla uppgifter du har tagit fram. Inte så mycket nytt gällande varken Albert eller Jenny, däremot har jag börjat kolla på trädet du trodde tillhörde Maria Ojas (Hirvilammis) släkt.

https://www.ancestry.com/family-tree/tree/62851552/family?cfpid=34093503023&fpid=34170051863&usePUBJs=true

Jag utgår efter den påstådde fastern, Wilhelminas pappa:
Samuli Iisakinpoika (Samuel Isaksson) Saarijärvi Hirvilammi, f. 21/11-1821 i Alavus, Länsi-Suomen Lääni, d. 20/9-1904

Under honom hittar jag i sin tur en son, Kustaa Samuelinpoika (Gustav Samuelsson) Hirvilammi, f. 22/12-1858 i Seinäjoki, Länsi-Suomen Lääni, d. 19/8-1918 i Ylistaro, Länsi-Suomen Lääni.

Kustaa är gift med en Liisa Kustaantytär Kivimäki, f. 11/3-1861 i Kauppila, Ritaala, Ylistaro, Länsi-Suomen Lääni, d. 18/6-1930 i Ylistaro, Länsi-Suomen Lääni.

Kommer du ihåg "Mrs. Liisa Hirvilammi" som omnämns som Jenny Elisabet Ojas "grandmother" i Canada, Incoming Passanger Lists, 18/11-1927?
Inte nog med det; Kuusta och Liisa får tillsammans flertalet barn, därav tillsynes förstfödde:

Maria Wilhelmina Kustaantytär Hirvilammi, f. 31/12-1884 (!) i Hirvilammi, Kaukolan, Ylistaro, Länsi-Suomen Lääni, Death: UNKNOWN.

Är inte helt säker om jag svamlar, men i mina ögon så tycks pusslet falla på plats.

Har inte än listat ut allt som har med finsk släktforskning att göra än; gårdsnamn, patronymikon, ortsnamn osv.. Vet däremot att de flesta lutherska finska församlingarna, fram tills ca 1880(?) utgår från svenska i sina kyrkböcker. Sen hur man ska hitta dessa böcker är en annan fråga, det blir nåt för en annan dag.

Nu tar jag sen kväll ;D
Mvh / Fabian

2022-08-28, 13:10
Svar #8

Utloggad Fabian Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-06-27, 20:42
    • Visa profil
Jag har letat på sidan "sukuhistoria.fi", Finlands Släkthistoriska Förening. Här kan man bläddra bland bl.a Ylistaro församlings kyrkböcker fram till ca 1885.

Detta är samma Maria Wilhelmina Hirvilammi som i Ancestry trädet.
"Maria Wilhelmina, född 31/12-1884; döpt 4/1-1885. Dotter till Hirvilammi, Bondesonen Gustaf Samuelsson och dess hu. Lisa Gustafsdotter."
https://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirjat/Kirkonkirjat/ylistaro/syntyneet_1864-1885_mko22-36/400.htm

Har även hittat en resa från Liverpool till New York 21/4-1906 för en Maria Hirvilammi f. abt 1885. Hennes slutdestination är till sin "Uncle", Samuel Hirvilammi i Fairport Harbor, Ohio. Det är hennes första gång i Amerika, och hon bodde sist i Ylistaro.
https://www.ancestry.com/imageviewer/collections/7488/images/NYT715_696-0314?treeid=&personid=&hintid=&queryId=8509cf37d1d35789180a148ac576f0df&usePUB=true&_phsrc=bIQ276&_phstart=successSource&usePUBJs=true&pId=4010093312

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna