ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ser du något bekant över mannen?  (läst 504 gånger)

2022-08-08, 22:02
läst 504 gånger

Utloggad Suzanne Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 20:47
    • Visa profil
Mannen på bilden är min farfar Petrus Hjalmar (Hjalmar var tilltalsnamnet) Törnros som var född i Älvkarleby. Han finns också i Gävles födelsebok, men den uppgiften stämmer inte då hans mor inte hade flyttat dit ännu och Törnros är ett namn som han själv tog.[/size]Nåväl. Hjalmar var född den 11 augusti 1879 och hade en okänd far, och det var han väldigt arg på sin mamma Edla över. Hjalmar befann sig lite här och där i Sverige, satt i fängelse otaliga gånger och trolovade sig med min farmor i Delsbo som inte kände till något av hans förflutna. Dessutom ljög Hjalmar för farmor och sa att han var runt fyrtio år, när han i verkligheten var femtiofyra år. Min pappa föddes 1934 och hans syster fem år senare och hela tiden var Hjalmar en vagabond som kom och gick. Han tyckte tydligen mycket om att steppa och spelade upp små scener när han väl hälsade på. Min farmor var änka med fyra barn sedan tidigare och de har berättat om det för oss.Pappa (även jag) har lämnat dna till ett företag men jag kan inte direkt koppla någon till min okände farfarsfar. Så nu tar jag chansen och lägger upp en bild på den stilige Petrus Hjalmar och hoppas att någon kanske har sett ett fotografi på en man som liknar honom som förhoppningsvis är hans far. Skall tilläggas att det i Hjalmars bouppteckning fanns bara pappa och hans syster som hans barn, mycket möjligt att han hade flera men då skulle ju pappa fått bättre träffar genom dna-et kan man tycka.Nu hoppas pappa och jag på tur att få en träff via fotografiet. Bästa hälsningar,Suzzie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna