ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Godsägare  (läst 735 gånger)

2022-08-06, 18:38
läst 735 gånger

Utloggad Leo Rönnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 265
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 18:08
    • Visa profil
Hej,

Jag undrar om det som skiljer en godsägare från en bonde är gårdens skattenatur. Var ägaren av ett frälsehemman godsägare, men ägaren av ett skattehemman bonde?

Som exempel kan nämnas adelsätten Måneskiöld på Tjörn, som bodde på Olsnäs, som 1694 reducerades till skattehemman. Blev de per automatik bönder därefter? Brukade en godsägare själv jorden eller arrenderade han den till andra att bruka?

2022-08-06, 20:02
Svar #1

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 957
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:17
    • Visa profil
Det är nog Säteri med adelsprivilegier som är svaret på frågan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4teri

Frälsehemman blev indragna i reduktionen och blev Kronohemman.
Sedan kunde Kronan sälja Hemmanet, ett så kallat skatteköp som gjordes av Kammarkollegiet.

Kronoskatte om en bonde köpte och Frälseskatte om en adelsman köpte Kronohemmanet.



2022-08-12, 16:22
Svar #2

Utloggad Leo Rönnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 265
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 18:08
    • Visa profil
Men jag märker nu, att även ägaren av ett skattehemman måste kunna vara godsägare, som exempel släkten Brems, också på Tjörn, där stamfadern ägde skattehemmanet Toftenäs. Gården gick i arv men senare generationer var bönder snarare än godsägare. Stamfadern var borgmästare och hans son lagrättsman. De bör ha varit godsägare, men inte bönder.

2022-08-12, 16:37
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6919
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:17
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Godsägare är inget formellt/kameralt begrepp. Det är alltså inte om någon är "godsägare" eller inte som t.ex. avgör vad jordeboksskatten (räntan) är för dennes gårdar. Och inte heller spelar det någon roll om "godsägaren" är adlig eller inte. Det är kort sagt en smaksak vem som ska kallas godsägare.

Så om en storbonde, som äger flera gårdar, vill vara lite 'finare' än sina grannar, så kan han alltså kalla sig "godsägare" om han vill - men det innebär ju inte att han inte också är en bonde om han själv brukar den gård där han bor.

Jag kan tillägga, angående Bremsarna, att en norsk lagrätteman är (ungefär) detsamma som en svensk nämndeman, så den som var lagrätteman var absolut bonde.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna