ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bolla Larsdotter dotter till Rafvelsson  (läst 117 gånger)

2022-08-06, 16:53
läst 117 gånger

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2022-08-06, 22:48
    • Visa profil
Hej,

Min släkting Bolla Larsdotter som dör i Trankärr, Björsäter är gift med Sven Larsson Tranberg f.1724, d.1795. När Bolla dör 29 aug 1785 uppges hennes ålder vara 65 år.  Björsäter (R) C:5 (1759-1805) Bild 228 / sid 443 (AID: v16262.b228.s443, NAD: SE/GLA/13036) Hon skulle ju då vara född ca 1720. Jag vill också inflika att man i denna dödbok verkar varit noga med att få med rätt ålder, jag har alltså inte upptäckt några större avvikelser när jag har jobbat med andra släktingar i denna boken. Men jag har inte kunnat hitta hennes födelse och har då tittat flera år före och flera år efter 1720.

I dödboken uppges hennes föräldrar vara Lars Rafvelsson och Elsa Andersdotter. Jag har inte hittat Lars födelse, men tror mig ha hittat Elsas, som i så fall skulle vara född den 9 sept 1703 i Fjäll, Lugnås. Björsäter (R) C:3 (1701-1733) Bild 132 / sid 241 (AID: v16260.b132.s241, NAD: SE/GLA/13036)

Elsa verkar inte ha varit ett vanlig namn i området denna tid, finns 1 inom ett 10-års spann runt 1700. Jag tror på detta åldersspann eftersom jag också hittat en vigsel mellan Elsa Andersdotter och en Lars Larsson 11 okt 1724 i Björsäter. Här är min tanke att Lars hette Larsson efter Lars Rafvelsson, men som vuxen också tog namnet Rafvelsson. Björsäter (R) C:3 (1701-1733) Bild 118 / sid 213 (AID: v16260.b118.s213, NAD: SE/GLA/13036)

Detta leder mig vidare till att Elsa Andersdotter och Lars Rafvelsson som är bosatta i Kopparbolet, Björsäter får sonen Lars den 27 april 1746. Björsäter (R) C:4 (1734-1758) Bild 30 / sid 281 (AID: v16261a.b30.s281, NAD: SE/GLA/13036). Lars dör 18 mars 1776 Björsäter (R) C:5 (1759-1805) Bild 208 / sid 403 (AID: v16262.b208.s403, NAD: SE/GLA/13036)

Bolla Larsdotter och Lars Larsson är de enda två barn jag har hittat till Lars Rafvelsson och Elsa Andersdotter. Däremot finns namnet Lars Rafvelsson med ytterligare 3 olika kvinnor mellan från 1685 och framåt. (Detta är troligtvis 3 olika Lars Rafvelsson om man tittar på när barn till dessa par är födda och hur länge de levde). Jag har varken hittat Lars Larsson alt Lars Rafvelssons - Ragvaldsson - Rawel - Rawne - Raw (kärt barn har många namn i dessa böcker) födelse eller död i böckerna. Inte heller har jag hittat Elsas död.

Jag har tittat i mantalslängder, men blir inte klokare på det eftersom det oftast bara står Lars eller Lars Rafvelsson och h.

Min förhoppning är att någon kan vara till hjälp med vägledning eller någon konkret gällande Bollas födelse, Lars födelse och död samt Elsas födelse.

2022-08-06, 20:18
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3838
  • Senast inloggad: 2022-08-10, 23:49
    • Visa profil
Här är min tanke att Lars hette Larsson efter Lars Rafvelsson, men som vuxen också tog namnet Rafvelsson.
Nej nej, så fungerade det inte på den tiden. Hette fadern Lars så hette man Larsson, det ändrades ej. Ville man byta efternamn fick man ta ett som inte var något patronymikon.
 
Har du hittat Bollas vigselnotis och var bodde hon då?

2022-08-06, 20:25
Svar #2

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3838
  • Senast inloggad: 2022-08-10, 23:49
    • Visa profil
Enligt husförhörsboken Björsäter AI:2 föddes Bolla Larsdotter 1729 i Bredsäters socken. Det fanns en soldat Lars Bredberg, som var för Nol- och Smedsgården i Bredsäter, och var gift med en Elsa. De är med i husförhörsboken Björsäter AI:1 sidan 54, men små barn var inte med i denna längd så även om inte Bolla står med skulle hon kunna vara från den familjen

2022-08-06, 20:37
Svar #3

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2022-08-06, 22:48
    • Visa profil
Hej!

Enligt vigselbeviset uppges enbart Tranas soldatboställle. Det verkar som om båda bodde där vid denna tid, hon som piga och han som soldat. De fick även en son tillsammans 3 år innan giftermålet.

Ja, jag har sett noteringen om 1729, men jag har som sagt tittat både framåt och bakåt, men har inte hittat kunnat hitta henne.

Vad gäller möjligheten till Rafvelsson istället för Larsson, så är det något jag stött på flertalet gånger att man tagit faderns efternamn istället för förnamn och son eller dotter. Därav att jag inte utesluter möjligheten. Det är visserligen vanligast när det inte är son/dotter-namn, men även det har förekommit. Rafvelsson har ju även förekommit som soldatnamn och Rafvelsson soldat fanns 1695 i Björsäter, och det är fullt tänkbart att det är en släkting även om jag inte kommit så långt än.

2022-08-06, 20:39
Svar #4

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3838
  • Senast inloggad: 2022-08-10, 23:49
    • Visa profil
Jag la till lite i inlägget ovan, har du kollat på soldat Lars Bredberg och hans hustru Elsa?

2022-08-06, 22:09
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5507
  • Senast inloggad: 2022-08-10, 22:11
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Att någon tar faderns patronymikon som efternamn (t.ex Ravelsson i stället för Larsson om fadern heter Lars Ravelsson), det är något som man stöter på i slutet av 1800-talet under övergångsperioden mellan de gamla och nya namnskicken. Men om du stöter på något sådant under 1700-talet, och är helt säker på att det är samme person, så räkna med att något av namnen är ett skrivfel tills motsatsen är bevisad.

Ett patronymikon/fadersnamn är ju inget släktnamn som kan bytas ut. Heter man Larsson, så är det för att fadern heter Lars. Att då byta ut det är som att byta namn på fadern.

När det gäller Ravelsson som soldatnamn, så är det vanligt i rullor från 1600-talet att soldaterna bara är skrivna med sina patronymikon. Det är då alltså inga soldatnamn.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-08-06, 22:48
Svar #6

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2022-08-06, 22:48
    • Visa profil
Aha - då har jag lärt mig något nytt. Då har det mao troligtvis funnit 4 olika Lars Rafvelsson i området samtidigt. Spännande, det är inte ett namn jag stött på tidigare.

Jag kan inte knyta Bolla eller ett Ingeborg-barn till Lars Bredberg och Elsa. Och jag hittar inga bouppteckningar som kan hjälpa till heller. Däremot ser jag att det verkar blivit fel på Lars ålder i husförhöret 1739, då han står som 40 år, men enligt soldatregistret är han född 1689 och antas som soldat 1712. Kanske har de gjort fel med Elsas ålder också. Det är naturligtvis inte säkert att Elsa är född i Björsäter/Bredsäter/Lugnås bara för att hon bor där, men jag har inte kunnat hitta Elsa i födelseboken heller. Tills vidare får jag nog hålla fast vid föräldraparet som anges när Bolla dör. Har inte lyckats hitta några bouppteckningar efter Lars Rafvelsson eller Elsa Andersdotter heller, så jag får nog släppa den släktgrenen för nu.

Tack för er hjälp!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser





Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna