Jag har hittat min FFFF genom DNA-forskning. Jag hade lite tur för att jag hittade en person i trädet hos en ganska stor match som hade rätt namn och fanns på orten vid tiden. Sedan har jag med hjälp av ett flertal trianguleringar kunnat fastställa släktskapet. bmran dock ingen misstänkt så är det lite svårare. Då gäller det att hitta matcher, helst trianguleringar, som ligger rätt i storlek och har en gemensam person i sina träd som kan vara den gemensamma anan.
En annan sak som är intressant med DNA är att hitta fortsättningar där forskningen tagit stopp tidigare, alltså förutom fader okänd. Jag hade en ana som jag kunde följa tillbaks till hennes bröllop i mitten av 1700-talet men det var stört omöjligt att hitta hennes födelse, föräldrar och syskon eftersom kyrkoböckerna tog slut på orten. Jag råkade istället hitta den familjen i en trädet till en DNA-match, och kunde sedan "bakvägen" koppla ihop deras dotter med min släkting, dels med utflyttningsboken som stämde med en flytt innan bröllopet och dels ett par syskon som fanns som dopvittnen.