ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Metod - hitta fader okänd  (läst 237 gånger)

2022-08-04, 14:15
läst 237 gånger

Utloggad Daniel Sjölin

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2022-08-17, 15:42
    • Visa profil
Hej!
Min mamma och jag har DNA-testat oss för att hitta min morfar och hennes far. Där är vi nästan i mål och tror oss vara ganska säkra på vem personen är. Ett DNA-test återstår, som avgör det vi tror oss veta.

I kartläggningen av min morfar så har vi ju samlat på oss mängder med namn som vi har fått DNA-träffar på som jag nu vill använda till fler gåtor/fader okänd som dykt upp i släktträdet.

Jag
Min mor
Min morfar
Min morfars mor Ottini
Ottinis mor Emma

Både Ottini och Emma hade fader okänd. Har läst att sannolikheten att hitta fader okänd längre bak än 2-3 generationer är minimal. Tänkte göra ett försök att ringa in någon eller några sannolika kandidater. Har någon av er på forumet gjort något liknande och nått i mål med detta? Har en excellfil där jag försökt strukturera upp vilka som är släkt med vilka på min morfars sida av släkten och vilka som triangulerar med varandra. Ett DNA-pussel alltså. Är det Mission impossible - eller vad tror ni?

2022-08-15, 12:51
Svar #1

Utloggad Åke Holmkvist

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2022-08-15, 12:59
    • Visa profil
Jag har hittat min FFFF genom DNA-forskning. Jag hade lite tur för att jag hittade en person i trädet hos en ganska stor match som hade rätt namn och fanns på orten vid tiden. Sedan har jag med hjälp av ett flertal trianguleringar kunnat fastställa släktskapet. bmran dock ingen misstänkt så är det lite svårare. Då gäller det att hitta matcher, helst trianguleringar, som ligger rätt i storlek och har en gemensam person i sina träd som kan vara den gemensamma anan.

En annan sak som är intressant med DNA är att hitta fortsättningar där forskningen tagit stopp tidigare, alltså förutom fader okänd. Jag hade en ana som jag kunde följa tillbaks till hennes bröllop i mitten av 1700-talet men det var stört omöjligt att hitta hennes födelse, föräldrar och syskon eftersom kyrkoböckerna tog slut på orten. Jag råkade istället hitta den familjen i en trädet till en DNA-match, och kunde sedan "bakvägen" koppla ihop deras dotter med min släkting, dels med utflyttningsboken som stämde med en flytt innan bröllopet och dels ett par syskon som fanns som dopvittnen.

2022-08-15, 14:15
Svar #2

Utloggad Daniel Sjölin

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2022-08-17, 15:42
    • Visa profil
Då finns det kanske hopp att hitta rätt, även om jag inte har någon misstänkt. I mitt fall så har Ottini efternamnet Persson, fast mamma Emma inte heter Persson. Så det är ju en ledtråd i sammanhanget.

Sen har jag en medelstor DNA-träff att utgå ifrån. Den är på 130 cM och som jag är övertygad om härrör till Ottini eller Emma. Via DNA-trianguleringar och genom att titta i DNA-träffens släktträd så känner jag mig säker på att släktskapet finns via DNA-träffens farfars sida eller morfars sida.

Försöker via DNA-trianguleringar hitta gemensamma anpar och lägga pussel och se mönster.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna