ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dödfödda barn som begravts i massgravar  (läst 412 gånger)

2022-08-02, 16:51
läst 412 gånger

Utloggad Ulla Nilsdotter Jonsson

  • Ulla NJ
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 15:36
    • Visa profil
Hej.
1958 födde min mamma en son som var död vid födseln på BB i Östersund. Han begravdes en månad senare i en massgrav tillsammans med 4 andra barn och en  äldre man, troligen från ett mentalsjukhus. Att det dröjde en månad ska ha berott på att man samlade ihop fler dödfödda barn innan begravning.
Min mamma fick endast veta av barnmorskan att barnet begravts samma dag han föddes och hon fick inte se det.
På kyrkogården i Östersund finns inget som markerar en grav. Nu är där endast en bit gräsmatta  och där "någonstans"  lär graven ska finnas. Hittills har familjen inte lyckats få reda på något, inte ens om sonen ligger i denna grav, eller andra omständigheter kring begravningen. Men det verkar som att ingen präst var närvarande vid massbegravningar av dödfödda barn. Kanske blev barnen helt enkelt nergrävda utan vidare ceremoni?
För mig idag är det helt ofattbart att man hanterade dödfödda barn på detta sätt och att anhöriga inte fick veta något.

Undrar om någon på forumet har samma erfarenhet eller känner till något om anonyma barngravar?
/ Ulla


2022-08-02, 18:35
Svar #1

Utloggad Stefan Dake

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2536
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:59
    • Visa profil
Stefan Dake

2022-08-03, 08:45
Svar #2

Utloggad Ulla Nilsdotter Jonsson

  • Ulla NJ
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 15:36
    • Visa profil
Tack Stefan!
Den artikeln hade jag faktiskt hittat. Kanske hanterar kyrkogårdsförvaltningarna (?) frågan om att sätta minnesmärke
/ märka ut barngravar på olika sätt. Fint att det gått på Skogskyrkogården!  Nu hoppas jag på fler svar, förhoppningsvis personliga upplevelser och erfarenheter.
Hälsningar Ulla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna