Forum > Äldre ord A - K

Känne doter

(1/1)

Bitte Eldh:
I Skåne i Röke Socken gifter sig 1696 Nils Troedsson och Karna Tullesdotter. Bådas föräldrar, med hemvist för fäderna, anges. Om Karna står det "hennes föräldrar war Faderen förbemdtr Tulsen Lasson i Englarp, och är hon hans Känne doter, Modern war Benta".
Tulsen var gift (minst?) två gånger, men båda hustrurna heter Nilla. Ska jag tolka det som att Karna är oäkta dotter till Tulsen eller finns det någon som stött på uttrycket kännedotter tidigare och/eller har en annan förklaring?

Bitte Eldh

Staffan Bergh:
"Känne-fader" är, enligt SAOB, ett föråldrat uttryck för lärare. Vet inte om det hjälper ...

Bitte Eldh:
Jo, visst är inlägget till hjälp!
Din länk ger massor av information. Jag uppfattar att den stärker min tolkning om att det är ett utomäktenskapligt faderskap. Tulsen Lassen har "till känna gjort" sitt faderskap, dvs erkänt att han är barnets far, hon är en "känne-dotter". I motsats till när utpekade/utlagda fäder nekar.

Finns andra tolkningar, tar jag tacksamt emot dem! Även ytterligare bekräftelser att jag är inne på rätt väg är välkomna!

Bitte

Carina Månsson:
Du har absolut rätt. Det är ett ofta förekommande begrepp när man läser dombok och kyrkoböcker i Göinge. I inget av de fall jag sett kan det tolkas som lärare, varför jag blev förvirrad av SAOB.


Bästa exemplet är i Farstorps sn där Måns Torkelsson drar till tings och vill ärva sin kännedotter. Det blir stora protester - har han inte brytt sig om henne i levande livet behöver han inte göra det nu! Vill du ha dombok så kan jag nog hitta det igen.


Mvh Carina

Navigering

[0] Meddelandeindex

Gå till fullversion