ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Utesluten  (läst 1758 gånger)

2022-07-26, 15:20
läst 1758 gånger

Utloggad Mia Palm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-07-26, 15:20
    • Visa profil
Hej
I en förhörslängd hittar jag anteckningen "Utesluten" på en ana. Vad kan ha menats med det?

2022-07-26, 18:06
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15322
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:02
    • Visa profil
Utan källa blir det bara gissningar.
Utesluten - ur mantalslängden kanske.

2022-07-26, 21:11
Svar #2

Utloggad Bengt-Åke Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 20:38
    • Visa profil
Samma här, det får bli en gissning.
Eftersom du skriver att det är husförhörslängden skulle det kunna betyda att vederbörande blivit utesluten ur Svenska Kyrkan, kanske på grund av konvertering till annan trosriktning, alt blivit medlem i en frikyrka.

Flera i min och min partners släkter har t ex blivit mormoner. En i min partners släkt före emigrationen till USA/Utah, han flyttade dock från Danmark, där mantalslängderna innehåller lite annorlunda information mot här. I min släkt dock sannolikt efter emigrationen då jag (ännu iallafall) inte sett någon notering om det i svenska dokument.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna