ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils Borg soldat i Djurafalls soldattorp  (läst 281 gånger)

2022-07-22, 16:37
läst 281 gånger

Utloggad Kerstin Johansson

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2022-07-30, 22:23
    • Visa profil
Jag söker mer information om soldaten Nils Borg i Djurafalls soldattorp. Hans dotter Maja Nilsdotter föds 18 april 1783 i soldattorpet. Nils Borgs hustru är Maja Jonsdotter.

Jag kommer inte längre med att hitta information om Nils eller hans hustru Maja. Är det någon som har mer information?

2022-07-22, 22:27
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4962
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 06:42
    • Visa profil
Lite mera info går att hitta. För det första får de även sonen Fredrik 8 maj 1778. Sedan Kan man kolla i generalmönsterrullorna, Nils Borg var soldat för nummer 69, Djurafall. Han antogs 30 maj 1777, året efter när rullan skrevs var han 22 år gammal så född ungefär 1756. Smålänning var han, vilket är intressant så nära östgötagränsen. Detta i GMR 379, sidan 758. Kollar man sedan i GMR 380, bild 258 på Arkiv Digital, så får han avsked 1785 för att han är svag och dålig i axeln, han var alltså i livet och måste ha flyttat någonstans. 

2022-07-23, 07:21
Svar #2

Utloggad Kerstin Johansson

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 16
  • Senast inloggad: 2022-07-30, 22:23
    • Visa profil
Stort tack!

Jag får leta vidare i husförhörslängder och se om jag kan hitta ännu mer info :-)

Jag funderar lite på det du skriver om att han är Smålänning. Förutom det faktum att han tillhör ett Småländsk regemente vad är det som gör att du just lyfter fram det även om det är på gränsen till Östergötland. Frågar av nyfikenhet.

2022-07-23, 08:05
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4962
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 06:42
    • Visa profil
De skriver ofta i generalmönsterrullorna var soldaten kom ifrån och i detta fall står att han var smålänning.

När första barnet kom i maj 1778 var Nils Borg gift, och 22 år gammal. Han bör ha gift sig tidigast som 18-åring, alltså 1774 men mest sannolikt skedde det 1777, i samband med att han ordnade försörjningen genom att bli soldat och Maja blev gravid. Någon vigsel finns inte i Linderås mellan 1774-1778 så det måste ha skett där de båda kom från. Jag har letat igenom kyrkböckerna i de närmsta tio socknarna på smålandssidan men inte hittat något. Nu kan det ju ha hänt på östgötasidan, vigseln skedde oftast i brudens hemsocken och vi vet ju inte var Maja var ifrån. Men annars kan man fortsätta leta igenom vigselböckerna i socknar allt längre bort. Och Nils hette kanske inte Borg där, det kan stå Andersson eller vad som helst. Maja kan heta Maria och efternamnet kan vara Jansdotter, Jonsdotter eller kanske till och med Johansdotter.

Och Borg, varför fick han det efternamnet? Inga andra soldater på roten hette så. Kanske kom han från en gård eller socken som hette något på -borg.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna