ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Martha Elisabeth Tidemann død 1822 Norge  (läst 700 gånger)

2022-07-18, 20:03
läst 700 gånger

Utloggad Berit Søreng

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2024-02-05, 22:14
    • Visa profil
Hei,
jeg leter etter min ane Martha Elisabeth Tidemann. Kan hun være fra Sverige?
Hun er første gang funnet 9.10.1792 da hun jordfester sin døde sønn i Buksnes kirke som ligger i Lofoten/vesterålen i Nordland/Norge. Den sønnen fikk hun uten å være gift med en ikke navngitt far som arbeidet for Sommerfeldt som da var amtmann i Finnmark. Martha Elisabeth skal ha jobbet på butikken i Nusfjord. Dette var et sted alle fiskerne som var på Lofotfiske var innom. Hun var fadder for to barn i perioden 1792-93. Den ene gangen sammen med han som hun ble gift med i 1794.
Mannen hun ble gift med i 1794 het Jens Olsen og var fra Oldervigen i Rødøy, Nordland, Norge. De ble boende i Oldervigen/Oldervika der Jens vokste opp, og hadde sine foreldre og søsken.

Martha Elisabeth Tidemann er ikke funnet døpt eller konfirmert. Hun står ved giftemål, barnefødsler og begravelse (1822) med navnet Martha Elisabeth Tidemann. Jeg tror hun en gang er skrevet med etternavnet slik: Tiedemann. Hun ble ved folketellingen skrevet med navnet Lisa og ikke Elisabeth.

Hun er aldri nevnt med patronym eller fødested.
Jeg har ikke funnet noe som sier hvor hun er fra. Det går familiehistorier om at hun er fra Italia, og er overlevende etter et forlis. Ingen har kunnet bevise dette. Etterkommere har ofte svart hår og gyllen hud.

Noen mener hun kommer fra Åsgårdstrand i Vestfold og stammer fra Christian Qvernheim (1719-1791). I den familien finnes det inngiftet Tidemann. Jeg har lest skiftet etter Christian, men finner ikke Martha Elisabeth nevnt der, heller ikke andre skifter eller fødsler i området. Qvernheim kom til Norge ved Adolph Qvernheim fra Tyskland.

Familiehistorier sier at hun gikk med silkeklær hjemme i Oldervika og at hun gikk glipp av en arv hun hadde rett på.

Håper noen kan hjelpe meg å finne henne.

https://www.digitalarkivet.no/kb20071106620184

2022-07-19, 08:21
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6953
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:23
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Hon kunde vara barnbarn till kyrkoherde Henning Tideman ohh Märta Huss i Rödön i Jämtland men jag kan inte hitta henne. Det finns kanske andra som kan Jämtland bättre än jag som kan hitta henne. Det finns alltså ingen ålder på henne i begravningsboken när hon dog 1822?

2022-07-19, 13:13
Svar #2

Utloggad Berit Søreng

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2024-02-05, 22:14
    • Visa profil
Hei, og takk for svar.
Hun er skrevet som 55 år ved sin død. Kan dere lese lenkene fra digitalmuseet når jeg legger dem ved?
Her er lenke til begravelsen til Martha Elisabet Tidemann.

https://www.digitalarkivet.no/kb20071025630390

2022-07-19, 21:47
Svar #3

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6953
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:23
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Javisst syns länken. Alltså född 1767 (eller 1766). Men jag är inte mannen att lösa detta. Kanske någon annan kan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna