ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Inget svar - Vad göra?  (läst 1336 gånger)

2022-07-18, 16:19
läst 1336 gånger

Utloggad Åke Holmkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 12:28
    • Visa profil
Hej!

På förekommen anledning...

Det finns en massa helt fantastiska människor här inne som gör ett otroligt jobb med att svara på våra frågor och tyda svåra texter, men ibland har man helt enkelt otur och frågorna hopar sig får fort inlägget faller "mellan stolarna" och hamnar snabbt väldigt långt ner på listorna och faller i glömska.

I ordningsreglerna står klart och tydligt att man aldrig ska varken hänvisa till sitt inlägg i andra poster eller återposta samma fråga en andra gång - men finns det något accepterat sätt att räcka upp handen igen för att få hjälp? Det kan ju inte vara meningen att man ska vara förbjuden att söka hjälp bara för att man har haft oturen att posta vid fel tillfälle...?

2022-07-18, 17:51
Svar #1

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:52
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Ett sätt är ju att göra som du just gjort ;) -- fast det funkar ju bara en gång (och jag har inget svar att ge om Agda Rebecka) ...

Men jag håller med, det är inte utan att man önskar sig en lista på obesvarade postningar, på samma sätt som den nuvarande med alla postningar. Jag, som stundtals använder Anbytarforum ungefär som en korsordstidning, skulle definitivt uppskatta en sådan.

Jag kan egentligen inga detaljer om den mjukvara, SMF, som Anbytarforum körs på, men jag har observerat att den är i praktiken död, utan uppdateringar eller särskilt aktiv support (och dokumentationen är dassig) -- så jag tror tyvärr inte att vi får några förändringar :(
mvh /staffan -- BFiles

2022-07-18, 18:20
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6917
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 16:41
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om du har hittat fler upplysningar än du hade tidigare, så kan du ju göra ett nytt inlägg och komplettera den tidigare efterlysningen.

Eller så kanske du upptäcker att du var lite oklar i det förra inlägget, och behöver förtydliga det...  :)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-07-18, 18:31
Svar #3

Utloggad Åke Holmkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 12:28
    • Visa profil
Min fråga handlar främst om "enkla" frågor som läshjälp där jag har både postat texten och angett källa och det alltså inte finns så mycket mer info att tillfoga. Det är bara så att det ibland postas mer på kort tid än vad "proffsen" hinner svara på och när då posten halkat nedåt ett par dagar och det hela tiden fylls på med nytt så har posten till slut drunknat.

För andra poster som kräver mer forskning eller sökande efter andra som forskar på samma personer så ger jag dig helt rätt, där får man ibland helt enkelt acceptera att man är ensam om att forska på personerna eller som du säger försöka gräva fram mer material att gå på.

2022-07-18, 18:36
Svar #4

Utloggad Åke Holmkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 12:28
    • Visa profil
Det finns ju t.ex. möjligheten att själv posta ett svar på sin fråga där man försöker tyda så gott man kan ... men jag vet inte om det faller under de förbjudna återpostningarna.

2022-07-18, 19:33
Svar #5

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:52
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Jag får ta tillbaks en del min kritik av SMF: det har faktiskt släppts en version 2.1 ganska nyligen -- efter nästan 7 år under utveckling ... Om vi får se den i Anbytarforum är en annan fråga: en av de saker som ändrats är post-editorn, en ändring som nog skulle generera mycket förvirring hos användarna.
mvh /staffan -- BFiles

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna