ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp Jämtlands fältjägarregemente 1728 (bild 220, sida 31) och 1735 (bild 3380, sida 624)  (läst 329 gånger)

2022-07-14, 14:45
läst 329 gånger

Utloggad Klas Attrell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 16:23
    • Visa profil
Hej!
Jag försöker hitta mer information om Mårten Olsson, som enligt Rödön AI:2 1722-1754 (bild 890, sida 165) var bosatt i Källan med sin hustru Ingeborg Persotter. Han var då 1738-1742 avskedad ryttare.
I Generalmönsterrullor Jämtlands fältjägarregemente för år 1728 (bild 220, sida 31) tillhörde Mårten Olsson Källström Kavalleriregementet, socken Rödön med nummer 19. Det står att läsa: Härad Jemvteland. Socken Rödön. Nummer 19.Bevistades af Jonas Hansson (?) …. Olof Andersson Nyberg 1724 d 15 Junii fåå afskied och mottagit hemmanets L..r…., .. …., …. ….. Mårten Olsson Kiällberg för Kiällan Augment Kiällan Erik Olsson Af E.. … ……… ……… ………Ålder 23 Tjensteår 4 ½ Födellseort Jemtel. Hästen röd med Liten strimma 6 åhr gl.

Enligt Generalmönsterrullor- Jämtlands fältjägarregemete 717 för år 1735 (bild 3380, sida 624) står att läsa: Nummer 19. Bevistades af Jonas Hansson Mårten Olsson Kiällberg för Kiällan Ålder 30 Tjensteår 11 1/2 .Hästen röd med Liten strimma 13 åhr gl. Hästen håller 9 qvarter (?) 2 tumb på Länden är ….. af god …...
Rulan (?) gillas. Rulan (?) hvä… iller  får afskied. Rusthåll …….. Jon Jonsson är 24 år  …… gillad. ..ar ball…… Hästen håller 9 qvarter(?) 2 tumb på Länden.

Är det någon som kan hjälpa mig att tyda texten? Dels vad som står om hästen(?), och dels vad det som jag tolkar som hans avsked?
Vänliga hälsningar Klas


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna