ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Val av namn när man har fader okänd  (läst 1208 gånger)

2022-07-10, 22:06
läst 1208 gånger

Utloggad Daniel Sjölin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2023-08-24, 10:57
    • Visa profil
Hej!

Ottonie Theodora Persson 1887-02-22 föddes i Källna utanför Klippan i Skåne med fader okänd. Men ingen i mammans närmaste släkt hette Persson eller Theodora eller Theodor och man kan anta att BÅDE Theodora och Persson är en ledtråd till vem den okände fadern är? Alltså Theodor Persson. Det vanliga rent generellt är ju att det fanns en Per eller Persson som är fadern, men hur vanligt är det att man får två ledtrådar, både förnamnet och efternamnet på okände fadern?

2022-07-11, 10:23
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:24
    • Visa profil
Jag skulle säga att förnamnet är en ganska osäker ledtråd. Det är långt ifrån alltid barnet döp efter fadern och speciellt inte i de fall där modern vill hålla honom hemlig.

2022-07-11, 11:57
Svar #2

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2320
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:18
    • Visa profil
 Hej Daniel


Jag håller med Kalle om hans teori. Barnet får det namn som modern har angett. Att få ledtrådar till en ev faders namn på ett barns namn har jag aldrig träffat på och jag har släktforskat i många herrans år.


// Ulla :-)

2022-07-11, 15:15
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Det finns givetvis många exempel, varav flera här i forumet, på att oä barn fått dopnamn efter sin ”okände” men senare identifierade fader.

Hur vanligt det är med ”två ledtrådar, både förnamnet och efternamnet på okände fadern” kan ingen veta, eftersom den okände i de allra flesta fall förblivit okänd.

Hur som helst bör man inte avfärda en teori utan att ha prövat den. Och i det här fallet finns följande som talar för dess riktighet:
En av faddrarna vid dopet av Ottonie Theodora var åbodottern Emilie Persson, f. 5/10 1865 på Öja nr 2 och dotter till Per Nilsson ohh Petronella Pålsdotter (Källna C:4 uppslag 31).
Emilie var syster till Theodor Persson f. 27/1 1863 (Källna C:4 uppsl 15).


Ottonie Theodoras mor Emma Charlotta Andreasson var skriven på Öja nr 7 mellan 7/11 1885 och 3/11 1887 (Källna AI:13 uppsl 215). På samma sida ses Theodor Persson, dock flyttad redan 1883 till Öja nr 5; uppsl 193 i samma längd. Den 8 november 1886 (drygt tre månader före Ottonie Theodoras födelse) skrev han sig åter i föräldrahemmet Öja nr 2 (uppsl 151 rad 8, samma längd) varifrån han vid okänd tidpunkt försvann utan flyttningsbetyg och 1889 fördes till listan över ”kvarstående obefintliga” i Källna (uppsl 240 samma längd).


Theodor Persson med hustru Elina Nilsson (vigda i Iowa 1894) återfinns senare i Ausås, ditflyttade från Amerika 1897. Två fostersöner.
Ausås (L) AI:17 (1892-1901) uppsl 78
Ausås (L) AIIa:1 (1901-1919) uppsl 68

Makarna flyttade till Björnekulla 1913, där Theodor dog 26/10 1936.

Björnekulla (L) AIIa:15 (1936-1945) uppsl 198

I Theodor Perssons bouppteckning är hans avlidna syskons barn antecknade som dödsbodelägare. Makarna (hustruns namn stämmer här inte med kyrkbokföringen) hade inbördes testamente upprättat 1915. Något uä barn till Theodor nämns inte, vilket inte omöjliggör att han hade ett eller flera. Men det återstår i så fall att i möjligaste mån bevisa hans faderskap till Ottonie Theodora och det låter sig nog inte göras utan (omfattande) dna-test.

Emilie Persson dog 22/10 1933 i Källna, ogift. Hon bodde då tillsammans med systern Johanna Persson som dog 20/11 1935.

Källna (L) AIIa:4 (1928-1945) uppsl 133
Hälsar vänligen
Maud

2022-07-11, 15:23
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Glömde hänvisningen till bou:
Södra Åsbo och Bjäre domsaga (L, M) FII:93 (1937) nr 30 (AID: v498562.b550)
Hälsar vänligen
Maud

2022-07-11, 17:58
Svar #5

Utloggad Daniel Sjölin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2023-08-24, 10:57
    • Visa profil
Jo där finns en del fakta som skulle tala för att Theodor Persson skulle kunna vara fadern. Men har inte hittat någon DNA-träff på någon ättling till Theodor så långt.

Vem som är dopvitten kan väl vara en viktig ledtråd? Emelie Persson och Frans Petersson kan jag se enligt dopboken. Men var ser jag vilket Emelie Persson det är?

För det finns en Emelie Persson 1861-07-12 på Öja 7, där fadern heter Per Jönsson och det finns möjliga fäder till Ottonie i form av syskon till Emelie, Nils, Oskar August eller Pehr, i alla fall om man ser till ålder.

Om namnet på barnet varit en ledtråd på pappans namn så hade likväl Ottonie kunnat vara det, eller? Exempelvis Otto Persson?

2022-07-11, 21:47
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil

Om namnet på barnet varit en ledtråd på pappans namn så hade likväl Ottonie kunnat vara det, eller? Exempelvis Otto Persson?

Ja. Men din formulering att ”ingen i mammans närmaste släkt hette Persson eller Theodora eller Theodor och man kan anta att BÅDE Theodora och Persson är en ledtråd” gav mig den tydligen felaktiga uppfattningen att namnet Ottonie däremot fanns i moderns släkt.

Nåväl, flickebarnets mor hade måhända två tänkbara fäder till henne; en Otto Persson och en Theodor Persson, varför hon för säkerhets skull uppkallade henne efter båda?

Skämt åsido, någon Otto Theodor fanns inte i Källna (enligt BiS) och med två dopnamn utan tidigare förekomst i släkten försvagas din teori om faderskapet. Theodor Persson i samma by med en syster Emilie kan fortfarande nomineras som osäker kandidat till faderskapet, men knappast mer trolig än en hoper andra Perssöner i moderns bekantskapskrets.

Barnmorskan Johanna Persdotter/Persson, åbodottern Emilie Persson och hemmasonen Frans Peterson ska alla ha varit hemmahörande på Öja nr 3, enligt dopnotisen. Jag hittade endast barnmorskan där (AI:13 uppsl 169), Emilie P på nr 2 och Frans P ingenstans. Emilie P på nr 7 är ett alternativ som jag missade och trolig som fadder i egenskap av arbetsgivarens dotter, oavsett vem som var far till barnet.
Hälsar vänligen
Maud

2022-07-11, 23:35
Svar #7

Utloggad Daniel Sjölin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2023-08-24, 10:57
    • Visa profil
Jag kanske är lite rörig hur jag formulerar mig. Ottonie Theodora Perssons mamma hette Emma Charlotta Andreasson, men Ottonie fick inte efternamnet Andreasson. Och ingen hette Theodor eller Theodora eller Persson i Emma Charlottas släkt som jag gått genom bakåt. Så har jag läst att efternamnet kan vara en ledtråd till pappan. Persson i detta fall. Och Persson bodde ju det ju några på gården så det ligger ju nära till hands. Men så kom idéen om Theodor och när man såg att det fanns en Theodor Persson på gården så verkade det kunna vara en rimlig kandidat till fader.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna