ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sveriges befolkning 19xx / Folkräkningar  (läst 1110 gånger)

2022-07-07, 00:32
läst 1110 gånger

Utloggad Lars Wireen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 16:58
    • Visa profil
Jag använder ADs register sveriges befolkning 1940/1950/1960/1970/1975/1980/1985/1990, men det skall ju i grund och botten bara vara utdrag ur allmänna register så därför väljer jag att lägga frågan utanför AD-delen:

När man får upp en person i registret så står det alltsom oftast en lista med "övriga i hushållet". Exakt vad är kriteriet att vara "övrig i hushållet"? Jag har ett par exempel från 1990 (jag avstår från att posta detaljer pga nu levande):

Första fallet är sambos med barn. Hon står med barnen (som har hennes efternamn) som "övriga i hushållet", men han står inte med, men väl stående på samma adress - dock är det ett flerbostadshus så man kan inte dra någon slutsats från det.

Andra fallet är gift par med barn inom äktenskapet, vissa barn är myndiga, vissa bor på annan adress dessutom - endast omyndiga barn står som "övriga i hushållet" medan myndigt barn står som ensam i hushållet på samma adress. På adressen är ett enbostadshus.

Tredje fallet är gift par med hennes barn från tidigare förhållande. Han och hon och de barn som bor på samma adress står alla som i samma hushåll. Hon kan ha fler barn, men som inte bodde på adressen och heller ej är angivna som i samma hushåll.

Mina tankar är att vid tiden så hade man väl inte faderskapspresumption vid samboförhållande? Har man det ens idag?. Jag vet iofs inte om barnen i första fallet var registrerade som deras bägge. Kan det vara så att det man räknade som samma hushåll var den man var gift med och parternas registrerade barn boende på samma adress? Eller vad var det? Är det samma kriterium som gäller för alla årgångar av registrena? Vissa register innehåller data från olika år beroende på län, är det någon skillnad där till och med?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna