ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Litteratur/släktforskning om torneåborgare 1714-1721?  (läst 218 gånger)

2022-07-05, 22:31
läst 218 gånger

Utloggad Karin Desirée Granqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 550
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 10:18
    • Visa profil

Jag försöker ta ett vidare grepp om mina frågor om torneåborgare och -bor under perioden 1714-1721, det vill säga tiden för Stora ofreden sett från Sveriges del - i Finland startade perioden 1713 med ryska flottans landstigning utanför Helsingfors.

Finns det någon litteratur/publicerad översikt över borgare i Torneå för den perioden? Jag har hittat Snellsmans arbeten över Torneå med de slutar före Stora nordiska kriget.

Jag håller på att göra en översikt över Torneå stads boende med hjälp av mantalslängder och längd över betalda boskapspenningar.

Men den översikten hjälper inte när det gäller torneåborgare och torneåbor som fick barn i andra socknar under den tiden. Genom födda barn och döda från torneområdet i andra socknar i Norrbotten är det uppenbart att människor lämnade Torneå för några månader vintertid - fr oktober till runt mars - för att sedan komma tillbaka. Det skedde i varje fall fram till 1718. Sannolikt för att undkomma eventuella ryska anfall från Kemi.

Så finns det någon litteratur/publicerad artikel om torneåborgare för den tiden?

Mvh,
Desirée G.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna