ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sven Nilsson, Granberg  (läst 412 gånger)

2022-07-03, 14:04
läst 412 gånger

Utloggad Torbjörn Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 17:30
    • Visa profil
När soldaten Jon Granbom gifter sig med Maria Svensdotter 6 Juni 1749 i Mörlunda så uppges pigan Maria komma från Gösebo i Högsby Sn.

Efter makens död 1813 så flyttar änkan Maria till sonen Olof Hasselgren i Björnhult, Mörlunda Sn, och enligt mantal för Björnhult (1813-1821) så flyttar hela familjen till Lönneberga 1815.

21 Maj 1818 avlider änkan Margarita Svensdtr i Lönneberga. I dödsboken står bl a följande:
”Encka efter soldaten och sedermera torparen uti Mörlunda sockn Jonas Granbom.
Född uti Granberg här i församlingen d: 14 dec 1728, inflyttade åter i församlingen 1815”

Som nämnts tidigare här på forumet https://forum.rotter.se/index.php?topic=171227.msg1553640#msg1553640
så är hennes föräldrar Sven Nilsson i Graneberg och hans hustru Karin Eriksdotter. De vigs 4 Maj 1718. Sven är änkling boende i Graneberg och pigan Karin kommer ifrån Dal vid vigseln. Sven var i ett tidigare giftermål gift med Anna Persdotter som avlider i Graneberg 27 Maj 1717. Gissningsvis pga komplikationer i samband med barnsbörd. Sonen Jon föds i April samma år men avlider sedan i Juni.

Jag har inte lyckats hitta något om vem denne Sven Nilsson är och inte heller något om första hustrun Anna Persdotter. Sven och Karin får åtminstone 3 döttar under åren 1719-1728 i Graneberg men jag har inte lyckats hitta någon ledtråd via dopvittnen.

Från och med 1729 så finns de inte längre kvar i Graneberg och jag vet inte vart de tar vägen. Karin Eriksdotter kan möjligtvis vara den Karin som dör som änka i Haddarp 2 Aug 1759. Någon lämplig Sven Nilsson i db har jag inte hittat.

I min jakt på en lämplig Sven Nilsson så hittade jag av en slump att det föds en Sven Nilsson i Gösebo, Högsby Sn, 21 Dec 1695.

Kan det vara så att denne Sven från Gösebo är densamma som senare i livet hamnar i Graneberg? Det skulle kunna vara en förklaring till varför dottern Maria är piga i Gösebo.

Brukaren till den gårdsdel i Gösebo där Maria tjänar som piga heter Per Jonsson. Han är son till Jon Hemmingsson i Gösebo och den Sven som föds i Gösebo 1695 är son till Nils Hemmingsson. Om dessa hemmingssöner skulle vara bröder och min teori stämmer, då är Sven Nilsson och Per Jonsson kusiner.

Finns det någon som bidra med något som styrker eller fäller teorin ovan?

Mvh / Torbjörn


2022-07-04, 23:47
Svar #1

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6984
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 21:13
    • Visa profil
Sven Nilsson var, innan han kom till torpet Graneberg på Faggemåla Södergårds ägor, först frälsebonde i Ingelstorp (rå och rör under Kvavhult), Vimmerby lfs, sedan (1710-1716) frälsebonde i Faggemåla Norrgård, Lönneberga sn. Han gifte sig 1693 22/10 i Vimmerby lfs med Anna Persdotter, dotter till Per Ingesson (omkr. 1637-1692) o.h.h. Maria (död kring nyåret 1688) i Ingelstorp. Sven Nilsson är möjligen identisk med den man med detta namn som dog i Valåkra torp, Högsby sn, 1746 28/12, 82 år gammal. I första giftet hade han åtminstone 9 barn, av vilka flera i likhet med hans tre döttrar i andra giftet bosatte sig i Högsby sn. Barnen och deras barn är ofta dopvittnen åt varandras barn och är därför möjliga att identifiera med ganska god säkerhet.

Barnen i första giftet, förutom Jon:
Lars Svensson (född 1694 i Ingelstorp, dp 9/8, död 1771 4/9 i Ekenäs, Faggemåla Södergårds ägor, Lönneberga sn) var torpare i Ekenäs.
Maria Svensdotter (född 1697 i Ingelstorp, dp 2/12) avled före 1710.
Nils Svensson (född omkr. 1700 i Ingelstorp, död 1772 6/9 i Kalvenäsmåla, Högsby sn) var först bosatt i Gölhult, Vimmerby lfs men blev senare utjordsbrukare i Häggemåla, Högsby sn.
Per Svensson (född 1702 i Ingelstorp, dp 23/3) har jag inte följt.
Karin Svensdotter (född omkr. 1705 i Ingelstorp) gifte sig 1728 11/11 i Lönneberga sn med Israel Olofsson, som blev soldat för Skruvshult i Högsby sn med namnet Gyllenlärka, bosatt i torpet Spång.
Benjamin Svensson (född 1707 i Ingelstorp, dp 19/11, död 1785 19/11 i Avlingetorp, Mörlunda sn) blev torpare i Avlingetorp. Namnet torde han ha fått genom att ägaren till Kvavhults säteri var Benjamin Magnus Croneborg.
Maria Svensdotter (född 1710 i Ingelstorp, dp 20/3) torde ha avlidit kort tid efter födelsen. Föräldrarna flyttade vid samma tid över till Faggemåla.
Brita Svensdotter (född 1711 i Faggemåla, dp 6/8) har jag inte följt.

Döttrarna i andra giftet:
Anna Svensdotter (född 1719 12/9 i Graneberg), gift 1:o 1741 25/10 i Högsby sn (piga i Valåkra) med Jon Jonsson Sjöman, soldat i Långhult, trol. död 1748; gift 2:o 1749 10/12 i Högsby sn med Nils Persson Falk, soldat i Långhult.
Ingeborg Svensdotter (född 1722 i Graneberg, dp 2/2, död 1794 23/2 i Mörkgölehorva, Mörlunda sn) gifte sig 1744 11/3 i Högsby sn (piga i Valåkra) med Jacob Persson Ruth, soldat för Ruda, Mörlunda sn.
Maria Svensdotter - se föregående inlägg.


Sven Nilssons andra hustru, Karin Eriksdotter, föddes omkr. 1687 i Dal, Lönneberga sn och dog 1763 28/5 i Ingebo soldattorp, Mörlunda sn. Hon var dotter till bonden och gästgivaren Erik Bengtsson i Dal (omkr. 1744-1726) och hans hustru Maria Olofsdotter (omkr. 1655-1741).

2022-07-05, 19:44
Svar #2

Utloggad Torbjörn Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 17:30
    • Visa profil
Stort tack förhjälpen Bo.

Jag var helt insnöad på att han var en ung man och tittade därför aldrig bakåt i tiden när jag letade. Nu när jag tittar efter så finns han som du säger i mtl för Faggemåla.

När jag undersökt dopvittnen i området runt Sjundekvill så har jag noterat en Sven i Ingelstorp. Jag har dock aldrig sett något patronymikon.

Det föds 2 barn i Granberg 1728. Ena fadern är Sven Nilsson och den andra är Nils Svensson. Nils Svensson efterträder även Sven i mantal för Granberg 1729. Jag antar att det är sonen Nils.

Än en gång stort tack.

Mvh / TA

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna