ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Coccius  (läst 1063 gånger)

2022-07-03, 09:13
läst 1063 gånger

Utloggad Rune Kronkvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 07:32
    • Visa profil
    • www.123minsida.se/PlazaRune
Jag har hittat en Gustaf Coccius, som ska vara sonson till Mats Jörgensen Kock, kyrkoherde i Hällaryd. Men man vet inte vem som är far till Gustaf. Finns det någon som har en ledtråd och kan hjälpa mig?
Mats Kock är en anfader till mig och jag forskar en del på ättlingar till honom.

Med vänlig hälsning

Rune Kronkvist

2022-07-03, 11:41
Svar #1

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Nej, ingen tycks veta. Ev. född i Karlskrona, omkring 1687. Nedan några klipp jag gjorde på nätet, men inget för väl oss framåt. Kyrkoherdar i Örkelljunga
9 (p232)
Gustaf Coccius war sonson af kyrkoh. Mats Kock i Hällaryd, men man wet ej hwilken af dennes söner war far åt Gustaf
C. Han uppgifwes wara född i Carlscrona. Prest blef han 2/4 1720 och tjente någon tid wid amiralitetet; han utsågs åter
1721 till skeppspredikant, men undanbad sig detta förtroende i anseende till sin swaga helsa och anhöll att i stället fåwara hos sin farbroder i Ö. Lyngby.
https://tng.cecdesign.se/documents/LundsStiftsHerdaminne.pdf
==========
Name   Gustaf Coccius
Sex   Male
Age   52
Death or Burial Date   3 May 1739
Death or Burial Place   Örkelljunga, Kristianstad, Sweden
Death Date   18 Apr 1739
Death Place   Örkelljunga, Kristianstad, Sweden
Birth Year (Estimated)   1687
Marital Status   Unknown
Event Type   Burial
Reference   Items 1-5
"Sweden Burials, 1649-1920", database, FamilySearch (https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:FKYF-FQH : 5 March 2020), Gustaf Coccius, 1739.

2022-07-03, 17:28
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Inte heller det nyare herdaminnet är säker på sin sak, men argumenterar på följande sätt (Lunds stifts herdaminne, band 10, 1985, sid. 311):
 
”när han 1720 10/3 av Amiralitetskollegiet i Karlskrona voceras till e o skeppspred, uppges, att han var ’född här på orten av hederliga föräldrar’. Med stöd härav kan man förmoda, att han varit född i Karlskrona (Amir förs:s kb börjar 1693, Stadsförs:s 1769) och varit son av den då här som amir-pred tjänstgörande, sedermera några få år som kh i Fridlevstad verksamme Mattias Coccius och h h Christina Norström. Förmodandet bestyrks av att G C:s äldste son får namnet Mattias.”

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2022-07-04, 20:06
Svar #3

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1524
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 17:28
    • Visa profil
Hej!

Hade Mats Kock i Hällaryd två söner Mats?

Beskrivningen att sonen Mats Matsson Kock skulle varit kyrkoherde i Fridlevstad verkar helt utelämnats av innehållet i det äldre herdaminnet. Enligt samma skrift (sidan 2 ej med i bild) så efterlämnade han "enka wid namn Buscherus, fattig och bräcklig i en fot". Det kan naturligtvis vara samme Mats Matsson Kock gift först med Chr. Norström och sedan denna Buscherus, men det kan också vara något som inte stämmer. Har sökt åldern på den som dör 1731-05-04 i Landskrona, men hittar det inte. En nätuppgift anger ett c:a födelseår till 1667, vilket gör det tajt, men inte omöjligt, att 1687 får son Gustaf. Dessutom söker han som medhjälpare 1704. Det är då mindre troligt att han innan dess varit kh i Fridlevstad.:


2022-07-04, 20:14
Svar #4

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1524
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 17:28
    • Visa profil
Hej igen!

Det äldre herdaminnet pekar inte ut kh Mats Kock i Fridlevstad som son till kh Mats Kock i Hällaryd, men om ekvationen ska gå ihop så måste Mats Jörgensen Kock i Hällaryd haft två söner med samma namn.

Det är troligt att Gustaf Coccius är son till kh i Fridlevstad, men om han också är sonson till kh Mats Kock i Hällaryd, ja, då måste han haft två söner Mats eftersom den som avlider i Landskrona bevisligen i källorna var hans son.

/Paul

2022-07-05, 23:08
Svar #5

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:35
    • Visa profil
Kyrkoherden i Örkelljunga Gustav Coccius (d. 1739) var son till amiralitetspredikanten i Karlskrona och kyrkoherden i Fridlevstad Mattias Coccius (d. 1695) och Katarina Nordström och styvson till amiralitetskontorsskrivaren i Karlskrona Tomas Kock (f. 1660), som var son till kyrkoherden i Hällaryd Mats Jörgensen Kock (d. 1677).


I Karlskrona dombok 22/6 1699 nämns en presentation av en avvittringsskrift från Katarina Nordström, som var änka efter framlidne kyrkoherden Mattias Coccius i Fridlevstad och nu skulle träda i nytt gifte med kontorsskrivaren Tomas Kock.
I samband med detta omtalas fädernearv till sonen Gustav, som sades vara på det sjunde året.


I Karlskrona dombok 26/5 1733 framgår det att kyrkoherden Gustav Coccius var son till framlidne kyrkoherden Mattias Coccius och att modern, som ännu levde, 1699 gifte om sig med nu avlidne kontorsskrivaren Tomas Kock, som alltså blev styvfar till Gustav Coccius.


Kyrkoherden Mattias Coccius i Fridlevstad skall, enligt anteckningar av Anders Roos om ordinarie amiralitetspredikanter i Karlskrona, som utgavs i Personhistorisk Tidskrift 1928, ha varit född i Kristianopel.

2022-07-05, 23:59
Svar #6

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1524
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 17:28
    • Visa profil
Hej!

Se där då fick det ju någon slags upplösning - eller?

Gustaf Coccius synes då ha varit "sonstyvson" till Mats Jörgensen Kock i Hällaryd. Emellertid så återstår ju den besvärande frågan vem var då Matthias Coccius i Fridlevstad son till? Och en annan lurig omständighet är ju att herdaminnet nämner sonen Thomas Coccius till Matthias Coccius i Fridlevstad som "kammarskrivare i Karlskrona". Då skulle alltså Gustafs broder och styvfader bära samma namn, men styvfadern vara son till Mats Jörgensen Kock i Hällaryd.

Besvärliga familjeförhållanden det här.

/Paul

2022-07-07, 16:54
Svar #7

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:35
    • Visa profil
Genom information från några domboksnotiser har jag antecknat följande syskon till kyrkoherden Mattias Coccius (d. 1695) i Fridlevstad:
Hans Kock, skeppare i Karlskrona
Erik Kock, skeppare i Karlskrona
Maria Kock, g.m. löjtnanten Nils Giers (d. 1710) i Karlskrona och löjtnanten Gabriel Otterdahl i Nättraby


Cavallin redovisar i herdaminnet att Mattias Coccius skulle haft sönerna Tomas och Måns, båda kammarskrivare i Karlskrona.
Jag känner inte till dessa söner.
Däremot har jag noterat att styvfadern till Gustav Coccius, uppbördsmannen, skrivaren och bokhållaren Tomas Kock, vid några tillfällen titulerats kammarskrivare (vid amiralitetet).

2022-07-07, 22:29
Svar #8

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1524
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 17:28
    • Visa profil
Det är nog sannolikt att alla dessa Coccius är på något sätt släkt.

2022-07-08, 07:16
Svar #9

Utloggad Rune Kronkvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 07:32
    • Visa profil
    • www.123minsida.se/PlazaRune
Hej och tack för alla inlägg.

En komplicerad familjebild, men jag har fått en bild hur det kanske står till med Gustafs relation till Mats Jörgensson Kock. Jag forskar vidare och tar med mig de uppgifter jag fått.

Rune Kronkvist

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna