ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Per Jonsson i Svensmåla  (läst 344 gånger)

2022-07-02, 19:59
läst 344 gånger

Utloggad Torbjörn Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 17:30
    • Visa profil
Kan någon hjälpa mig med information om vem Per Jonsson är och var han är född?

Per Jonsson gifter sig med Ingeborg Månsdotter i Lönneberga 7 Okt 1733. Per är vid vigseln
dräng i Svensmåla och Ingeborg piga från Åkarp.

Det finns en Jon Persson i mtl för samma gårdsdel i Svensmåla från 1726 – 1735. Denne Jon har enligt
mantal en son Per som vid vigseln med Ingeborg borde vara 20 år gammal.

Jag kan dock inte hitta någon passande Per med far Jon i födelseboken årtalen runt 1713. Varken i
Lönneberga eller de omkringliggande socknarna. Det finns dock en Jon Persson i Bastefall, Pelarne
Sn, som försvinner ur mantal för Bastefall samma år som det dyker upp en Jon Persson i mantal för
Svensmåla. Det skulle kunna förklara varför jag inte hittar någon lämplig Per Jonsson i fb.

All information som kan bidra till att föra ärendet framåt mottages tacksamt.

Mvh / Torbjörn

2022-07-02, 21:05
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5121
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 06:14
    • Visa profil
Efter att ha granskat saken tror jag du har rätt, det var precis så det gick till. Jon Persson gifte sig antagligen cirka 1709 i Pelarne och flyttade 1710 in på Bastefall, som kanske var hustruns föräldrahem. 1726 är tiden mogen att flytta tillbaka till Lönneberga och ta över hans föräldragård istället. Svårt att bekräfta något då kyrkoböckerna saknas men gården i Bastefall togs ju över från en Börje Hansson, du har inte möjligen hittat någon kandidat till Jon Perssons hustru i dödboken för Lönneberga som hette Börjesdotter? Jag har också gått igenom dopvittnena för Per Jonssons barn, de flesta var ju antingen från Svensmåla eller Åkarp men det fanns också några från Lidhult. Hur passar de in i pusslet?

2022-07-04, 08:30
Svar #2

Utloggad Torbjörn Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 142
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 17:30
    • Visa profil
Hej Kalle,
Jag har inte hittat någon solklar kandidat till Jon Perssons hustru i dödboken men däremot en änkling Jon Persson som dör i en ålder av 77 år i Svensmåla, 4 december 1761. Det finns en h. Karin Nilsdotter som dör i Svensmåla 30 maj 1757 i en ålder av 77 år. Hon är den enda rimliga som jag hittat.
När det gäller dopvittnen till Pers barn så har jag inte tillräckligt med kunskap för att se om det är någon i Lidhult som kan kopplas till Per. Det finns dock en Samuel i Emunderyd som vittnar när sonen Nils föds 1739. Honom har jag inte lyckats identifiera men han är intressant ur den aspekten att Emunderyd bebos av Jon Jonsson vid den tiden och att Per döper en av sina söner till Samuel, https://forum.rotter.se/index.php?topic=152317.msg1465178#msg1465178 .
En komplicerande faktor är att när Jon Persson tar över bruket 1726, då gör han det från en Per Jonsson som brukat samma gårdsdel sedan slutet av 1690-talet. Denne är troligtvis son till Jon Månsson i samma gårdsdel men Per Jonsson gifte sig först 26 juli 1696. Om han skulle vara far till Jon Persson (som dör 17619 och denne fick barn i början av 1710-talet så måste Jon ha varit född i ett tidigare äktenskap.
Det finns även en Per Jonsson i den andra frälsegården i Svensmåla som dör 18 januari 1695.
Mvh / TA   

2022-07-04, 11:07
Svar #3

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Ingeborg Månsdotter var dotter till Måns Samuelsson och Maria Svensdotter. Måns, som var son till Samuel Gisesson  (son till Gise Persson i Krogstorps Storgård, Pelarne sn, som jag och Stefan Karlsson diskuterat för flera år sedan här på forumet), bonde i Elstorp och Fasnefall, Pelarne sn, 1678/79 i Haddarp, Lönneberga sn, och därefter i Lidhult, där han dog på 1710-talet, och Karin Svensdotter (från Fasnefall), var bonde i Lidhult, Faggemåla och Haddarpskvarn (han dog på sistnämnda plats 1731 15/8). Hans hustru, Maria Svensdotter (född omkr. 1688, död 1748 13/3 i Åkarp, Lönneberga sn) var styvdotter till Måns bror Jacob Samuelsson (omkr. 1664-1728) i Ingelstorp, Lönneberga sn. Rusthållaren Håkan Persson (1699-1788) i Åkarp (min mf mf ff f) var gift med Ingeborgs syster Karin Månsdotter (1707-1763). Yngre syskon till Karin och Ingeborg var Margareta (1715-1782, gift med frälsebonden Lars Sunesson i Åkarp), Samuel (1720-1747, bonde i Bänarp, Lönneberga sn) samt Sven (1728-1795, bonde i Appelkullen, Vimmerby lfs).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna