ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mattias Persson, Bredaryd  (läst 562 gånger)

2022-07-02, 12:44
läst 562 gånger

Utloggad Anette Sandberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 15:10
    • Visa profil
Hej!
Jag söker födelsedata för Mattias Persson från Bredaryd. I födelseboken C:2 (1758-1830), sid 146 föds en Mattias den 27 januari 1795 med föräldrarna Per Jonsson och Karin Nilsdotter i Håkansgård, Hamra. Vid sökning på nätet hittar jag en Mattias Persson som är född samma år i Bredaryd, men med föräldrarna Per Mattisson och Anna Jönsdotter. Bara en Mattias föds 1795 i Bredaryd. Är det någon som säkert vet när och var Mattias föds och vilka hans föräldrar är?
Tack på förhand!
Anette
Falun

2022-07-02, 15:57
Svar #1

Utloggad Per Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1366
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:25
    • Visa profil
Utgå ifrån att födelseboken är den rätta uppgiften. Går det inte att följa upp uppgiftera med husförhörslängder?
Vad menar du att du har hittat på nätet? Är det någon annan forskare som påstår det och finns det någon källa angiven?


/Peppe

2022-07-02, 17:11
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Var (i vilka källor) har du funnit att 'din' Mattias Persson ska vara född i Bredaryd 1795? Är det i en husförhörslängd där han finns som vuxen?

Det går aldrig att lita på födelseuppgifter (plats och tid) i husförhörslängder. Sådana uppgifter blev lätt fel när personer överfördes till en ny längd eller vid flyttning. Man behöver följa personen bakåt genom tidigare husförhörs- och flyttlängder, och gärna komplettera med andra källor (t.ex. mantalslängder och bouppteckningar).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-07-02, 17:29
Svar #3

Utloggad Anette Sandberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 15:10
    • Visa profil
I hfl AI:1 (1792-1803), s 176 återfinns under Hambra, Lunnagården(?) en åbo Per med hustru Anna och barnen Stina, Maria Johannes och Mattis - alla utan födelseår och efternamn.
I samma hfl, för samma år, på sid 178 förtecknas en åbo Per Mattisson med hustru Anna Jonsdotter med barnen Stina, f 1780, Maria, f 1788, Johannes, f 1791 och Mattis, f 1795 boende i Håkansgård, Hamra. Inget föräldrapar Per Jonsson och Karin Nilsdotter (i födelsenotisen) finns i hela Hamra.
Kan prästen har virrat till det?
En forskare i Disbyt antecknar Mattias Persson som son till Per Mattiasson och Anna Jonsdotter med födelseboken som källa.
Vad ska man tro?
Är det här något som varit på tapeten tidigare i Bredaryd?
Jag ska kanske tillägga att i hfl AI:1 (1803-1805), sid 231 finns familjen Per, Anna och barnen med yngste som Mattis under Lunnagården. och i hfl AI:2, sid 34 finns de också under Lunnagården.
Det verkar som om Per Mattisson och Anna Jonsdotter är rätta föräldrar åt Mattis Persson och att Lunnagården är deras hem.
Men det är inte verifierat i någon säker källa!

/Anette




2022-07-02, 18:05
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Var finns 'din' Mattias som vuxen, där du helt säkert vet att det är rätt Mattias? Har du följt honom bakåt därifrån, längd för längd?

Har du kollat om det finns bouppteckningar efter de tänkbara föräldrarna för att se om deras son Mattias är vuxen och bor på rätt plats när föräldrarna dör?

Att präster rör till det är inget ovanligt - men det kan forskare i Disbyt och andra ställen på nätet också göra...  :)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-07-03, 11:10
Svar #5

Utloggad Anette Sandberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 15:10
    • Visa profil
Tack för alla tips. Jag kollade Mattias husförhörslängder bakåt ... varför kom jag inte på det själv!?! och till slut fann jag honom och hans familj med föräldrarna Per Mattisson, f 1752 i Voxtorp och Anna Jonsdotter, fö 1756 i Värnamo. Det visar sig att kyrkböckerna i både Voxtorp och Värnamo har brunnit, så det är tydligt att jag kämpar i motvind.
Tack ändå för alla synpunkter!
/Anette

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna