ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stora skulder i en bouppteckning  (läst 1340 gånger)

2022-06-30, 19:00
läst 1340 gånger

Utloggad Anders Hjorth

  • Nyfiken forskare
  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2022-07-26, 13:46
  • Min nuna
    • Visa profil
Hej,
Har upptäckt den utmärkta möjligheten att söka direkt efter bouppteckningar i Arkiv Digital. Sparar timtal av sökningar...Hittade då min farfars farfars, indelte soldaten Lars-Erik Hjort i Björkvik. Det visar sig då att han lämnade efter sig en lång rad skulder, stora och små. Till länsman, fjärdingsman, herrgården (Hagbyberga) osv. men även mindre belopp till drängar och pigor. Det hölls uppenbarligen en auktion och medlen man fick in gick till att betala skulderna som avskrevs. Men det rörde sig alltså om bortåt 200 riksdaler sammanlagt och jag tänker mig att år 1868 var det en ansenlig summa.Hur kan det vara möjligt att Lars-Erik som inte ville vara torpare utan hellre jobbade med snickerier och som urmakare kunde dra på sig så betydande skulder? Var det vanligt att man hanterade det på detta vis med auktioner?
Anders Hjorth
Pensionerad journalist

2022-07-01, 08:54
Svar #1

Utloggad Sven Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1121
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 13:16
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna