ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Behöver hjälp med att tyda rader i mantalet från 1799  (läst 538 gånger)

2022-06-29, 11:25
läst 538 gånger

Utloggad Anders Källén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2023-08-24, 10:16
    • Visa profil
I mantalet för Lilla Harrie 1799 på sidan 433 (Arkiv Digital) längst upp till vänster tror jag att det står


? Kristen Olsson, hustru, ?
? modern Kjerstin 72 år


Men fråga gäller fr.a. det 3:e frågetecknet. Står där svärmodern? Jag kan inte se det, men en del faller på plats om det ska tolkas som svärmodern till Kristen. En följdfråga är, är det möjligt att avgöra om de två raderna svarar mot olika hushåll, eller om det är samma. Som jag har förstått det är dessa på en lista över folk som bor på gathus i Lilla Harrie. Eller är det fel? Jag vill gärna också veta vad de andra två ?-tecknen ska vara.


Tack på förhand
-anders

2022-06-29, 11:31
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15325
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 22:45
    • Visa profil
onths Kristen Olsson hust 1 barn
onths Modern Kjersti 72 år


onths = onumrerat gathus
De bor i var sitt hus och har skilda hushåll.
Vanligtvis angavs en person i förhållande till husfadern
så Kjersti borde vara mannens moder.
Har du sett vad det står i längderna före och efter denna?

2022-06-29, 13:56
Svar #2

Utloggad Anders Källén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2023-08-24, 10:16
    • Visa profil
Tack. Det var synd! Lite bakgrundshistoria.
Kristen Olsson var gift med Bereta Olsdotter vars föräldrar hette Ola Svensson och Kierstina Olasdotter. De brukade i Skeglinge under slutet av 1760-talet, men sedan har jag tappat bort dem. Men en av löftesmännen till Kristen och Bereta hette Ola Svensson och han dog två dagar efter bröllopet i januari 1797 i lungsot i en ålder som stämmer med att det kan vara Beretas far. Däremot kan jag inte hitta något om Olas hustru efter 1769, så därför tänkte jag att det kunde vara hon som köper hus nära sin dotter efter makens död. Ola finns i Lilla Harries dödsbok, men jag kan inte hitta honom i mantalet - vilket är störande. Men det kan bero på att jag är så dålig på gammal skrivstil.


Om Kristens föräldrar vet jag inget säkert, men har en hypotes. Han dör 1802 och i boU står då att han är skyldig sin moder i Håstad en viss summa pengar. Så jag tror inte att Kjerstin är hans mor, eftersom hon bor kvar i gathuset till omkring 1809. Jag gissar att hon dör då, men har inte hittat henne eller hennes BoU.


Tillägg: jag har nu hittat dödsattesten för Kjerstin den 15 april 1809 och där står det (hoppas jag) att hon är Ola Svenssons hustru. Kanske var det så att den som skrev mantalet inte riktigt hade koll på släktförhållandena?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna