ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rymmer från hustru och barn i Pärup 2, AI/9 sid 63  (läst 611 gånger)

2022-06-27, 08:36
läst 611 gånger

Utloggad Sven-Erik Dahlgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2024-01-12, 14:36
    • Visa profil
Jag har fått mejl från släktingar i USA till Jöns Petter Johansson född 1836 i Veberöd och som 1868 bodde i Pärup 2 med sin hustru Hanna Andersdotter och tre barn.
Vet någon vad som hände i Pärup 2 som gjorde att prästen skrev att Jöns rymde till Amerika 1868.
Därefter dör Hanna 14 februari 1869 bara 35 år gammal.
Sonen Nils dör 26 februari 1869 bara 6 år gammal.
De två sönerna Johannes och Magnus hämtas av Jöns och emigrerar till Amerika 8 april 1871, 10 och 6 år gamla.

2022-06-27, 10:45
Svar #1

Utloggad Sven Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1121
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 13:16
    • Visa profil
Det behöver bara betyda att han lämnade församlingen utan att begära ett flyttningsbetyg och att prästen var snabb att kalla detta "Rymd". Det var inte ovanligt att mannen i en familj reste över först, för att skaffa jobb och bostad, och gjorde den formella flyttningen senare, när han hämtade resten av familjen.

Att han kom och hämtade pojkarna tycker jag visar att han inte hade för avsikt att överge familjen.

2022-06-27, 10:47
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
"Rymd" behöver vi inte ta bokstavligt. Så skrev prästerna ofta när någon lämnat socknen utan att anmäla flytten. Det behöver alltså inte betyda att han övergivit familjen. Det var inget ovanligt att mannen emigrerade först, och resten av familjen kom efter när han tjänat ihop till deras biljetter.

Jöns kom dock inte hem och hämtade sönerna. När han "rymt", så överfördes han till sidan med obefintliga (Ö. Sallerup AI:9, uppsl. 342). Där står som sagt att han fått flyttattest till Amerika den 8/4 1871, och samma dag finns han i utflyttningslängden (B:3, s. 71). Men detta betyder inte att han verkligen flyttade den dagen; det är bara då som prästen formellt noterade hans utflyttning.

Samma dag har alltså också hans söner Johannes och Magnus fått ut sin flyttattest. Men i husförhörslängden (uppsl. 63) står att attesten har överlämnats till deras förmyndare Per Andersson i Gummarp. Och före dem i utflyttningslängden står Lars Johansson i Bessinge, med hänvisning till uppslag 100 i husförhörslängden. Och där framgår att han är född i Veberöd den 21/4 1842. Jöns Petter har en bror med samma namn och födelsedatum (Veberöd AI:9, uppsl. 33).

Jag har inte följt Jöns Petter och Lars framåt genom längderna ifrån sistnämnda hfl (där de finns som barn hos föräldrarna) för att kontrollera att det helt säkert är rätt Johanssöner. Men det ser i vart fall ut som att Johannes och Magnus emigrerade tillsammans med sin farbror.

Förmyndaren Per Andersson är sönernas morbror, enligt Hannas bouppteckning (Frosta HR FIIa:57, s. 357).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-06-28, 13:38
Svar #3

Utloggad Sven-Erik Dahlgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2024-01-12, 14:36
    • Visa profil
Tack för ditt bidrag.
Enligt EmiHamn avreser Jöns med barnen den 8 april 1871. Enligt EmiHamn avreser brodern Lars den 24 oktober 1868.



2022-06-29, 22:04
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Är du säker på att det är från Emihamn som dina uppgifter kommer? Det registret innehåller uppgifter ur polisens passagerarlistor från emigranthamnarna. Vilken hamn reste de i så fall ifrån? De datum som du uppger är samma som kyrkobokföringens utflyttningsdag, och borde då rimligen vara hämtade därifrån. Datumen i församlingarnas utflyttningslängder visar när attesterna skrevs ut, och säger ingenting om när man verkligen flyttade.

Lars Johansson finns som utflyttad från Brandstads socken till Amerika den 24/10 1868 (Brandstad AI:11, uppsl. 106, rad 16; Södra Åsum B:2, s. 29, n:r 24). Och den 10/12 1869 finns han som inflyttad till Östra Sallerups socken från Brandstad (Ö. Sallerup B:3, s. 58, n:r 65; AI:9, uppsl. 100, rad 13). I Sallerups inflyttningslängd står "med gammal attest ifrån" Brandstad. Och i husförhörslängden står "Ej hinderslös fr. d. 24 Oct. 68 till d. 24 Oct. 69". Om han verkligen var i Amerika är inte lätt att veta - det sägs inget om det i Sallerups böcker - men han har i vart fall varit någonstans där han inte fått någon ny påskrift på sin flyttattest. Och sedan är han som sagt noterad som utflyttad till Amerika den 8/4 1871 (B:3, s. 71), samma dag som den trolige brodern och dennes söner.

Jöns Johansson finns som sagt bland de obefintlige i Östra Sallerup (AI:9, uppsl. 342, rad 11), dit han överförts 1868. Någon ny inflyttningsnotering finns inte där, endast utflyttning till Amerika den 8/4 1871. Det står visserligen att han "fått flyttningsattest", men om han fått den personligen, så skulle naturligtvis sönerna ha stått med på hans attest. Men de fick i stället en egen attest (med samma datum) som överlämnades till deras förmyndare/morbror. Jöns kan då rimligen inte ha varit där.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-06-30, 10:45
Svar #5

Utloggad Sven-Erik Dahlgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2024-01-12, 14:36
    • Visa profil
Jag är inte säker på något. Jag har ett träd på Ancestry och eftersom Hanna är min farfarsfars syster har jag familjen Weber med i mitt träd. Det är från Ancestry jag fått tips om Emihamn.
Brian Vancil som mejlat mig är dottersonson till Johannes.
Med Skip Weber som är sonson son till Johannes har jag DNA-träff. Skip mejlade mig för något år sedan och frågade mig hur vi är släkt. Nu svarar han inte på mina mejl.
Skip Weber har forskat mycket om sin släkt och har ett stort träd på Ancestry  med mycket information.
I mitt svar nöjer jag med att Brian inte skall använda Google translate av rymd. Sedan hänvisar jag till Skip och hans träd. Skip har 1968 som emigration. Året före Hannas död. Att Johannes var 8 år och arbetade på båten. Arrival 24 sep 1868 till Chicago.
Brian har inte vetat om Skip.

2022-06-30, 12:30
Svar #6

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3546
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:06
    • Visa profil
Jag kikade lite på hans träd. Källan han har för emigration är följande:
Name:   Peter Johansson
Birth Year:   abt 1836
Place of Origin:   Sverrig
Destination:   Chicago
Record Date:   24 Sep 1868
Port of Departure:   Köpenhamn
Database Name:   EmiHamn
Occupation/Title:   Landmand
Archive Call Number:   689
Principal Person:   Johansson Peter

Jag gick in och sökte upp hans kontrakt här:
http://www.udvandrerarkivet.dk/udvandrerprotokollerne/

Då ser man ganska snart att denne Peter reser tillsammans med:
Sahra Lise Johansson, 32
Gustaf, 7
Anders Johan, 9
Sven Johan, 5

Vilket matchar denna passagerarlista från Canada, Incoming passenger lists:
Name:   Petter Johanson
Gender:   Male
Arrival Age:   32
Birth Year:   abt 1836
Arrival Date:   Oct 1868
Arrival Port:   Canada
Vessel:   Moravian

Här ser man att det även reser ett barn till noterat som "infant".

Så jag tror tyvärr att trädet refererar till fel emigrationskälla för Jöns Peter Johansson. Finns ett antal träd till...verkar kopierat varandra...

2022-06-30, 17:09
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
När det gäller uppgiften om den 8-årige Johannes som emigrerade i september 1868 och arbetade på båten, så kan vi kika i Hanna Andersdotters bouppteckning (Frosta HR FIIa:57, f. 357).

Den förrättades den 27/2 1869. Det står att Hanna är den "förrömde" Jöns Johanssons hustru. Det står också vilka Hannas efterlämnade barn är, bl.a. sonen Johannes som är född den 20/9 1861, men det står inget om att barnen följt med Jöns.

Några sidor längre fram (f. 360, efter en annan bouppteckning) finns ett prästbevis, daterat den 19/4 1869, där Jöns också kallas "förrymd". Där anges också barnens namn och födelsedatum, men inte heller där sägs något om att de är med Jöns. Dessutom är det bara Jöns, inte barnen, som överförts till de obefintliga i husförhörslängden.

Också detta visar alltså att det inte kan vara Jöns och Hannas son Johannes som är 8-åringen som emigrerar i september 1868. Men det är ju ändå möjligt att det kan vara rätt Johannes i Ancestry-trädet, fast med fel emigrationsuppgifter.

Jag kan tillägga att det inte av kyrkoböckerna framgår när Jöns "rymde", bara att han överfördes till de obefintliga 1868. Den noteringen gjordes när prästen fick veta att Jöns inte längre fanns kvar i socknen. Själva "rymningen" kan alltså ha skett tidigare.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-06-30, 17:24
Svar #8

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3546
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:06
    • Visa profil
Jöns Peter tog sig namnet Weber i USA. Hans död i Iowa, US Deaths and burials:
Name:   John P. Weber
Gender:   Male
Marital Status:   Married
Occupation:   Brace Maker
Age:   77
Birth Date:   11 Sep 1836
Birth Place:   Sweden
Death Date:   04 Sep 1914
Death Place:   Creston, Union, Iowa
Burial Date:   06 Sep 1914
Burial Place:   Creston, Iowa
Father:   
[No Name]
FHL Film Number:   1710697
Reference ID:   it 2 p131 cn57

Bodde i NE innan IA. Kikar man på census rullarna så står det immigration år 1868 i både 1900 och 1910. Behöver ju iofs inte vara exakt rätt...omgift med Sofia.

1900:
https://www.familysearch.org/search/ark:/61903/1:1:M9LG-SYD

1910:
https://www.familysearch.org/search/ark:/61903/1:1:MG9N-D1J

Hittar inga lämpliga passagerarlistor för någon av dem. Varken för Jöns Peter eller Lars och barnen. Skumt...

2022-06-30, 17:54
Svar #9

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Weber lär säkert vara taget efter födelsesocknen Veberöd (Weberöd).
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna