ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karl Fredrik Johansson, 1/10 1833, Hultet u Upsala, Målilla (H)  (läst 266 gånger)

2022-06-27, 08:09
läst 266 gånger

Utloggad Tommy Tengkvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 651
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 12:12
    • Visa profil
 Angående min farfars farfar.

I födelseboken ArkivDigital: Målilla med Gårdveda (H) C:4 (1801-1858) Bild: 163 Sida: 307, årsnr 65, är Carl Fredrik född 1/10 1833 i Hultet under Upsala, Målilla (H).
I husförhör som följer, både från Målilla, Kristdala och Vena är han född 9/9 1833. Även i Dödboken från Vena står det 9/9.
Jag har följt Födelseboken och angett 1/10 1833.

Vanligt med fel som detta men vad mer finns att göra för att få veta vad som är rätt eller fel?

2022-06-27, 09:10
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 19:59
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det är dessvärre mycket vanligt med fel födelseuppgifter i husförhörslängder, både plats och tid. Det blev lätt fel när personerna fördes över till en ny bok eller vid flyttning.

Målillas hfl är inte bevarad för Carl Fredriks födelseår 1833, så vi kan inte veta vad det stod där. Men det lär väl ha blivit fel datum när han överfördes till nästa längd. Kanske fanns det någon med födelsedatum 9/9 på raden bredvid, och så läste prästen på fel rad?

Och när ett fel väl har hamnat i husförhörslängden, så följer det med till nästa längd och nästa igen - om inte prästen läser fel på nytt...  :)

Hur som helst kan det inte vara någon tvekan om att födelsebokens dag är den rätta. Varje månad har ju sin egen rubrik där, och han kan ju inte ha hamnat under oktober om han var född i början på september och det dessutom är många som är födda i slutet på september.

Och det kan inte heller vara någon tvekan om att det är rätt Carl Fredrik som finns med födelsedatum 9/9 på uppslag 334 i Målilla AI:8. Både plats och föräldrarnas namn stämmer ju med födelseboken.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna