ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Peder Pedersson på Tollsätter 1  (läst 405 gånger)

2022-06-26, 22:11
läst 405 gånger

Utloggad Kikki-Maria Kairvar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 214
  • Senast inloggad: 2024-01-19, 16:21
    • Visa profil
Peder: född 1587, troligtvis i Omne (3:2?). Bonde på Tollsätter 1 åren 1618-1653.

Hustru: Brita Brynielsdotter f. 1585 från Ön 3. (Syster till Lisbeta Brynielsdotter gm Olof Andersson bonde på Omne 3:2)

Döttrar: Anna gm Lars Olofsson på Tollsätter 1:2, Ella gm Olof Joensson på Björnås 2, Malin gm Mats Christiernsson på Tollsätter 3:2.

Tre frågor:

(1) Jag söker Peder (Pers) föräldrar. Jag tror att modern är Anna Hansdotter från Klocke 1:1. Kan det stämma? Om ja, vem är då hans far?

(2) Det verkar som om svågrarna Peder och Olof byter hemman med varandra år 1622. Är det riktigt, eller har jag misstagit mig?

(3) Var kommer namnet Ella ifrån?

Undrar Kikki-Maria

 

2022-06-28, 07:58
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6953
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:23
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Detta har vi, min far Teo och jag, försökt pussla ihop i mer än femtio år. Men din tredje fråga fick mig att göra en sökning på en familj där fadern hette Per och modern Elin. Då kom jag till Räfsön 1:1. Peders moders namn är okänt(!) men skulle alltså kunna vara Elin. För detta talar dessutom närheten mellan Tollsätter och Räfsön. Men om detta är riktigt vet jag inte om det någonsin kan fastställas. En annan möjlighet är Per Ersson i Omne, bonde där 1572-97.
Andra frågan: Nja, bytt jord är inte detsamma som att byta hemman, snarare tvärtom.

2022-06-28, 12:01
Svar #2

Utloggad Kikki-Maria Kairvar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 214
  • Senast inloggad: 2024-01-19, 16:21
    • Visa profil
Varmt tack Per, för förtydligandet om hemman och jord samt uppslaget att titta närmare på Elin på Räfsön 1:1 och Per Ersson i Omne.

På min farmors sida har jag hittat anor i 32 av byarna i Nordingrå. De verkar ytterst sällan gifta sig utanför socknen - åtminstone fram till 1800-talet och dess mitt. När så namnet Elin dök upp för tredje gången gav det mig huvudbry:

Elin Joensdotter gm Jören Tidemansson Kåsta 1:1
Elin Olofsdotter Tollsätter 1
Elin Persdotter (Ella Pedersdotter) gm Olof Joensson Björnås 2

Hälsningar!
Kikki-Maria


2022-06-28, 15:24
Svar #3

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6953
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 12:23
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Observera att Ella, Elin (och Lena) är varianter av samma namn, Helena.

2022-06-29, 20:34
Svar #4

Utloggad Kikki-Maria Kairvar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 214
  • Senast inloggad: 2024-01-19, 16:21
    • Visa profil
Tack än en gång Per, för kommentaren om namnet "Ella"!

Ja, det här var verkligen knepigt! Samtidigt som Räfsön 1:1 (Per Nilsson och Elin NN) kan stämma med vad jag fått fram hitintills om anorna passar Peder Pedersson också in bland dem i Omne.

I boken Släkter och gårdar i Nordingrå, kapitel Tollsätter 1, står det dock att:

"Det antyder att Peder själv ägde en systerlott i hemmanet liksom Peder Johansson i Ådal och Anna Hansdr medan Elin Olofsdr ägde en brorslott. Om Elin var dotter till en Olof Hansson bör Peder Pedersson vara son till Olofs syster liksom Peder Johanssons mormor, bör vara identisk med Anna Hansdr:s farmor som också bör vara Olofs syster. Erik Andersson och Brita (Andersdr) i Edsätter bör vara syskon, troligen Anders Hanssons barn vilket bekräftas av db 1682 vt §3."

Jag tror jag får ge mig tillsvidare. :)












Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna