ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur går jag vidare?  (läst 387 gånger)

2022-06-26, 17:55
läst 387 gånger

Utloggad My Brottom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 16:05
    • Visa profil
Jag har hittat en släkting som enligt HFL dömts för stöld och jag har tänkt försöka hitta mer om detta. Det är första gången jag försöker forska i domböcker och är alltså inte bevandrad i hur det går till.


Det gäller drängen Lars Andersson född i Veta 1821-12-24 och det är lite oklart om alla anteckningar gäller honom, det finns en Johannes Larsson på raden under som möjligen kan vara involverad.
Jag får heller inte ihop de olika domarna tidsmässigt, först döms han 1841 sedan kommer dom för tredje resan 1842 där han döms till spö och 3 år på fästning, men den sista domen kommer redan 3/9 1842 då han borde suttit på fästning.
I anteckningen om den tredje resan står något som jag tyder som Wäckelbo härad men något sådant har jag inte lyckats hitta, iaf inte hos AD.
I övrigt stämmer livstids fängelse med att Lars Andersson inte går att få fram i ADs register efter den här anteckningen. Någon bouppteckningen efter hans mor finns inte och fadern är okänd.


Min fråga är nu hur jag går vidare!
Jag tänkte be Landsarkivet ta fram domarna men finns det något mer jag kan göra?
Hur får jag veta mer om den här gossen och om hans tid på fästning och även vilken fästning han satt på?
Finns det fler arkiv jag kan leta i? Tidningar?


Normlösa (E) AI:10 (1840-1845) Bild 162 / Sida 311 (AID: v27786.b162.s311, NAD: SE/VALA/00261)

2022-06-26, 18:13
Svar #1

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 957
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:09
    • Visa profil
Det finns en hemsida för straffade i Östergötland.
https://ep.liu.se/databases/fangrullar/search.aspx

Den som har närhetsmässigt möjlighet att ta sig till Riksarkivet Marieberg kan läsa Fånglistorna i Justitiekanslerämbetats arkiv. Där står Data om de olika Tingsrättsdomarna, hovrätten, och vilken av de olika Fästningarna fången har skickades till.
I sista nämnda domen 1841 i Hf med livstidsstraffet på Fästning har han säkerligen skrivit nådeansökan till kungl Maj:t och den domen har sedan ställts vid Nedre Justitierevisionen. På dess utslagsdatum har samtliga tidigare domar samlats i serien Justitierevisionens akta. Det är ide att forska på RA och där få tillgång till alla tidigare domar.
Det är osäker om det som står skrivet handlar om en person eller flera.

 

2022-06-26, 18:33
Svar #2

Utloggad My Brottom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 16:05
    • Visa profil
Stort tack!
Jag har som tur är nära till Marieberg. :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna