ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Erik Andersson i Sundom  (läst 653 gånger)

2022-06-23, 19:25
läst 653 gånger

Utloggad Greger Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2023-11-20, 16:57
    • Visa profil

Den 20 Januari 1740 dör Marta Eriksdotter i Sävastbyn, 52 år gammal. Hon var från Sundom och gifte sig 2 Dec 1706 med Daniel Jonssson. Enligt dödboken var hennes föräldrar Erik Andersson och Ella Andersdotter i Sundom. Men vilka var de?


Ella skulle kunna vara den Ella Andersdotter som gifte sig 1700 med Lars Olofsson, bonde i Sundom 9 1697-1703. Hon dör 2 Apr 1758 och är dotter till Anders Hansson och Sigrid Larsdotter i Sundom 5. Enligt dödboken var hon född 1667, och även om hon kanske var något yngre så finns gott om utrymme för ett första äktenskap före Lars. Men är det hon? Vem annars?


Jag känner bara till en Erik Andersson i Sundom under senare delen av 1600-talet, från Sundom 2, bonde där 1642-81. Men han är för gammal, och dessutom dör han antagligen redan 1681. Mantalslängden 1681 saknar bonde, och det finns en domboksnotis från 10 Jul 1682 om en tvist om gården mellan hans söner Johan och Erik. Men vem var då Martas far? Det fanns två Anders Hansson i Sundom på 1680/90-talet. Kan Erik ha varit son till den andre, i Sundom 4? Det fungerar om han dog före fadern, cirka 1696. Men jag känner inte till någon son Erik till honom eller till någon annan Anders i Sundom för den delen. Finns förslag?


Jag tror alltså inte att Marta är dotter till Erik Andersson i Sundom 2, nämnd 1642-81. Men han intresserar mig ändå.


Jag har sett uppgift på nätet om att han är son till Anders Eriksson i Sundom, bonde i Sundom t.o.m. 1642. Det kan han ju vara men 1642 är de enligt mantalslängden bönder på varsin gård i Sundom. Erik verkar ha tagit över Jöns Olofssons gård. Han skulle också kunna vara son till Anders Andersson i Sundom 9’. Eller inte från Sundom alls.


Följer man mantalslängderna bör Erik Andersson i Sundom 2 ha haft (minst) fem barn:
En dotter född cirka 1651, sönerna Johan, som tog över gården och Erik, knekt, samt en son och en dotter född cirka 1660. Kyrkoräkenskaperna antyder att han skulle ha gift (om) sig 1669 eftersom Erik Andersson i Sundom betalar brudvinningspengar i December 1669. Det skulle i så fall innebära att den nya hustrun inte är barnens mor. 1680 i Januari betalar han bårklädespengar och 1681 finns i mantalslängden ingen hustru (heller). Det skulle kunna innebära att även hustru nummer två dött 1679/80. Men det stämmer dåligt med domböckerna.


I den nyss nämnda domboksnotisen (som jag inte sett i original) uttalar modern att hon föredrar den äldre sonen, och även 15 December 1691 nämns Johan Erssons moder i domboksnotis. Det talar ju mot antagandet att Erik gift om sig, eller att hustru 2 dött 1680. Jag har inte sett något namn på någon av Erik Anderssons hustrur (om han nu hade flera).


Jag undrar i Sammanfattning:
-   Vilka var Marta Eriksdotters föräldrar Erik och Ella?
-   Vilka var föräldrarna till Erik Andersson i Sundom 2?
-   När dog han?
-   Var han gift en eller flera gånger? Med vem/vilka?


Alla ledtrådar mottas tacksamt.


2022-06-27, 09:48
Svar #1

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:10
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Mareta Eriksdotter var troligen dotter till Erik Larsson och Ella Jönsdotter i Sundom 1. I så fall har båda föräldrarnas patronymikon blivit felaktiga i dödsnotisen. Erik Larsson var son till Lars Andersson, så Andersson kan ha kommit därifrån.


Jag har också kommit fram till att Erik Andersson i Sundom 2 tar över Jöns Olofssons hemman 1642. Jag känner inte till Eriks föräldrar. Han bör ha dött omkring 1681. Han betalar brudvinningspengar för sin son 1669, troligen äldste sonen Johan. Det är vanligt att fäderna nämns i kyrkoräkenskaperna när de betalar brudvinningspengar för sina söner åtminstone under en period på 1600-talet.
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2022-06-29, 00:04
Svar #2

Utloggad Greger Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2023-11-20, 16:57
    • Visa profil
Tack Leif,
Det var intressant.
Du har inte möjligen några uppgifter om Ella Jönsdotters härkomst? Eller om Lars Anderssons hustru?


Lars Andersson antar jag är "lille" Lars Andersson i Sundom 1 1643-81. Kan han vara son till den tidigare nämnde Anders Eriksson? Jag tycker det verkar så.


Lars uppträder i mantalslängd första gången 1643, året efter att Anders Eriksson försvinner. Då har han redan son och dotter, men det kan knappast vara hans egna barn. Troligare hans syskon. Och har han en bror på gården bör han själv komma därifrån, inte vara gift till gården.

2022-06-29, 22:39
Svar #3

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:10
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Jag känner inte till Ella Jönsdotters härkomst. Troligen var Sigrid Larsdotter, som avled som hustru 70 år gammal 1715-03-26 i Sundom 5 syster till Erik Larsson. Enligt hennes dödsnotis hette modern Karin Andersdotter.


Erik Larssons far var lille Lars Andersson, bonde 1643-1681 i Sundom 1. Att han var son till Anders Eriksson framgår av att i mantalslängderna 1647-1648 står Anders Eriksson för hemmanet med hustru, son och sonhustru. Sonen och sonhustrun bör ha varit Lars Andersson och hans hustru som nämns i mantalslängderna åren före och efter. Anders Eriksson har också son och sonhustru enligt mantalslängderna 1640-1641, men 1642 saknas sonhustrun. Anders Eriksson var bonde 1610-1648 i Sundom 1. Företrädaren på hemmanet var Erik Jönsson, bonde 1583-1610. Hans hustru kan ha varit hustru Karin som nämns i hjonelagslängden 1609. Erik Jönsson kan ha varit son till Jöns Eriksson, nämnd 1555-1584, och bror till Olof Jönsson, bonde 1583-1620 i Sundom 5. Före Jöns Eriksson nämns Erik Nilsson på hemmanet (Sundom 1 och/eller 5) 1539-1554 och har en son hela tiden, som bör ha varit Jöns Eriksson.


 
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2022-06-30, 22:11
Svar #4

Utloggad Greger Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 112
  • Senast inloggad: 2023-11-20, 16:57
    • Visa profil
Oj, det var inte dåligt. Stort tack för alla Lars Anderssons anor.


En undring bara: Vet vi att Ella hette Jönsdotter?


Jag har hittat fyra möjliga barn till Erik Larsson och Ella:
Barbro död 14 Apr 1729 föräldrar Erik Larsson o Ella Jönsdotter
Marita död 20 Jan 1740 föräldrar Erik Andersson o Ella Andersdotter
Karin Eriksdotter som står för gården 1694
Lars Eriksson som står för gården 1695


Karin är jag rätt säker på. Det finns en dotter 1692 när Elin står för gården. Kanske är hon gift med Johan Nilsson som har gården 1696-98, men sedan har jag iaf tappat bort henne. Lars vet jag inte ett iota om men han kan vara Karins lillebror.
Men finns inga andra uppgifter är det ju öppet om det är Jönsdotter eller Andersdotter som är rätt. Eller inget av det. För ingen av Marta och Barbro verkar bli föräldrar till någon Jöns eller Anders.

2022-06-30, 22:40
Svar #5

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:10
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Karin Eriksdotter som dog 1732-08-06 (C:2 s 182 (198)) i Antnäs 6 anges vara född i Sundom med föräldrarna Erik Larsson och Ella Jönsdotter. Det är alltså för två döttrar döda 1729 och 1732 som föräldrarna anges heta så. Mareta dör dessutom senare. Det är större risk för att patronymikonen blir fel ju längre det är sedan föräldrarna dog. Du har ändå rätt i att vi inte kan veta säkert om Ellas far hette Jöns.
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2023-09-07, 20:14
Svar #6

Utloggad Jan Hedström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2023-12-20, 18:59
    • Visa profil
Jag tror att Erik Andersson Sundom 2 är identisk med den Erik Andersson som går ut soldat för eget hemman i Unbyn 1639.
Jag vet inte vilket hemman i Unbyn det är (Det är minst fyra Anders som kan vara fader, två stk Anders Nilsson, Anders Larsson och Anders Olofsson - den sistnämnde är knekt på 20-talet, möjligen utan eget hemman)

Om man jämför informationen i några av militärrullorna så hittar man följande information
I GML 1639 så blir Erik Andersson Unbyn utskriven för eget hemman. Två år senare i GML 1641 under Silversparres kompani så framkommer det att "Jakob Andersson Unbyn utgår för Erik Andersson ibid."
Erik Andersson Sundom 2 förekommer ju i JB 1641 för första gången så det kan passa bra.

Mest intressant är däremot den information som kommer i GML 1644
"Jakob Andersson i Unbyn går nu för Erik Andersson Sundom"

Det är för övrigt också en annan Erik Andersson i Sundom ungefär samtdigt. En knekt med det namnet skrivs ut 1631, men rapporteras död 1637 i en av militärrullorna det året (möjligen son till Anders Eriksson Sundom 1)

Jag vill också avfärda att det kan vara två olika Jakob Andersson i Unbyn detta. Om man följer rullorna så ser man att det bara är en knekt med namnet Jakob Andersson i Unbyn. Han dör senare som knekt 1656.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna