ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ingen DNA match på känd släkting  (läst 2970 gånger)

2022-06-22, 20:44
läst 2970 gånger

Utloggad Carina Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 11:24
    • Visa profil
Hej!
Jag har funnit en släkting via traditionell forskning på Ancestry och AD.
Vi har båda DNA testat oss hos Ancestry. Men vi får ingen match.
Vi har letat efter ev fel i forskningen men kan inte hitta något som tyder på det.
Är det någon här som har något tips vad detta kan bero på?


Hälsningar
Carina Ström






2022-06-22, 21:35
Svar #1

Utloggad Stig Hansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2040
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 09:40
    • Visa profil
Det är inte helt ovanligt att DNA-test visar att personer man tror vara släkt inte är det. Ibland är föräldrar inte de man trodde de var

2022-06-22, 21:47
Svar #2

Utloggad Carina Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 11:24
    • Visa profil

2022-06-22, 22:57
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5115
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:42
    • Visa profil
Nästa steg är att få in andra DNA-testade släktingar i trädet för att försöka lista ut var felet finns

2022-06-23, 10:58
Svar #4

Utloggad Carina Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 11:24
    • Visa profil
Vi borde ju få träff ändå, alla som har testat sig har inte släktträd. Här är en hund begraven.
Det märkliga är att vi är släkt på mödernet. Vi är ättlingar till två systrar. Vi har forskat i tesen att någon av systrarna var fosterbarn, men vi har hittat båda som äkta barn till samma föräldrar.
Jakten går vidare...
Är det någon mer som har en idé om hur vi går vidare, tar vi emot detta tacksamt!


Carina

2022-06-23, 11:11
Svar #5

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5115
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:42
    • Visa profil
Testa er med någon annan DNA-firma och se om det blir samma resultat? Annars måste det finnas ett fel någonstans i en av era släktträd.

2022-06-23, 17:42
Svar #6

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 19:34
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
Är systrarna ett tvillingpar? Annars är väl en rimlig arbetshypotes att dom egentligen var halvsystrar ... Hade dom fler syskon, och hur är det med DNA-matchningar mot deras nutida ättlingar? Och hur många generationer bort är er förmodade gemensamma ana?
mvh /staffan -- BFiles

2022-06-23, 20:09
Svar #7

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Den första frågan är släktavstånd, precis som Stefan skriver.  Vet vi det är det lättare att svara på din fråga

2022-06-23, 20:58
Svar #8

Utloggad Carina Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 11:24
    • Visa profil
Ursprungsparet är Catrina Larsdotter f 1820-07-02 i Södra Ving och Petter Gustavsson f 1813-09-14 Grovare
De fick 5 barn som nådde vuxen ålder
Johanna Sofia f 1847-10-12 Södra Ving
Anders Gustaf
Anna Charlotta 1855-12-12 Varnum
Johan
Britta
Nästa generation är min morfar John Johansson f 1897-01-19 Södra Ving
Min släktings morfar Adolf Leonard Nilsson f 1884-06-18 Rångedala
Nästa generation är min mor Alva Johansson gift Viktorsson 1925-02-07 Toarp
Min släktings mor Rosa Nilsson Holmqvist 1910-07-21 Göteborgs Oscar Fredrik


Därefter kommer vi så vi är fyrmänningar.
Jag har DNA träff på Johans ättlingar som bor i USA

2022-06-23, 21:19
Svar #9

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 10:29
    • Visa profil
Hej!
Jag har funnit en släkting via traditionell forskning på Ancestry och AD.
Vi har båda DNA testat oss hos Ancestry. Men vi får ingen match.
Vi har letat efter ev fel i forskningen men kan inte hitta något som tyder på det.
Är det någon här som har något tips vad detta kan bero på?


Hälsningar
Carina Ström


Hej!


Förutom de tips och förslag du redan fått av andra släktforskare ville jag bara inflika:
Beroende på hur nära eller långt ifrån ni är släkt så är det absolut ingen garanti att man blir en träff på ett atDNA-test (autosomalt DNA test). Nu kan jag ha gamla siffror, men chansen att man delar atDNA med en släkting ser ut ungefär såhär för Ancestry DNA:


Syssling eller närmre släkt: 100%
Tremänning/brylling: 98%


Sedan börjar det sjunka snabbt:


Fyrmänning/pyssling: 71%
Femmänning: 32%
Sexmänning: 11%


Med andra ord, om du och din släkting är femmänningar är chansen faktiskt större att ni inte matchar varandra på det autosomala DNA:t.


Mvh,
Anders




- Tillägg:


Därefter kommer vi så vi är fyrmänningar.
Då är det drygt 30% chans att ni inte matchar varandra, om siffrorna jag hittat stämmer.

2022-06-23, 22:24
Svar #10

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Jag har andra siffror som gäller för de tester som tas idag och där man brukar säga att du ser alla tremänningar/sysslingar.  Vid fyrmänning/brylling så försvinner 10% av träffarna och vid femmänning så är det 50%.

Oavsett storlek på procenten så syns inte alla fyrmänningar, så långt är det helt säkert

2022-06-24, 08:44
Svar #11

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 10:29
    • Visa profil

Jag har andra siffror som gäller för de tester som tas idag och där man brukar säga att du ser alla tremänningar/sysslingar.  Vid fyrmänning/brylling så försvinner 10% av träffarna och vid femmänning så är det 50%.

Oavsett storlek på procenten så syns inte alla fyrmänningar, så långt är det helt säkert
Hej!

Ja, jag hade rört ihop begreppen (igen) ser jag nu. Det blir alltid tokigt i mitt huvud när vi på svenska säger fyrmänning medan Amerikanen säger "third cousin".

Och efter att ha läst på lite mer verkar de siffrorna som Mats anger ovan vara de som generellt sett gäller, både i teorin och i praktiken. För fyrmänningar verkar det alltså vara ca 10% chans att man inte matchar varandra, så i det aktuella fallet absolut ingen omöjlighet men samtidigt blev den förklaringen något mer osannolik.



Glad midsommar!

2022-06-24, 12:32
Svar #12

Utloggad Carina Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 11:24
    • Visa profil
Tack alla som engagerat sig i min fråga. Med utgångspunkt från era teorier så fortsätter vi att vara släkt
även om inte DNA träff finns.


Trevlig midsommar!


Carina Ström

2022-10-08, 02:08
Svar #13

Utloggad Lars Wireen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 16:58
    • Visa profil
Hej!
Jag har funnit en släkting via traditionell forskning på Ancestry och AD.
Vi har båda DNA testat oss hos Ancestry. Men vi får ingen match.
Vi har letat efter ev fel i forskningen men kan inte hitta något som tyder på det.
Är det någon här som har något tips vad detta kan bero på?


Hälsningar
Carina Ström


Hej!


Förutom de tips och förslag du redan fått av andra släktforskare ville jag bara inflika:
Beroende på hur nära eller långt ifrån ni är släkt så är det absolut ingen garanti att man blir en träff på ett atDNA-test (autosomalt DNA test). Nu kan jag ha gamla siffror, men chansen att man delar atDNA med en släkting ser ut ungefär såhär för Ancestry DNA:


Syssling eller närmre släkt: 100%
Tremänning/brylling: 98%


Sedan börjar det sjunka snabbt:


Fyrmänning/pyssling: 71%
Femmänning: 32%
Sexmänning: 11%


Med andra ord, om du och din släkting är femmänningar är chansen faktiskt större att ni inte matchar varandra på det autosomala DNA:t.


Mvh,
Anders




- Tillägg:


Därefter kommer vi så vi är fyrmänningar.
Då är det drygt 30% chans att ni inte matchar varandra, om siffrorna jag hittat stämmer.

Notera dock att du nog är lite off här, cousin är tvåmänning, 2nd cousin är tremännning osv. Fyrmänning är alltså 3rd cousin. Ancestry uppger 98% chans att man har detekterbart gemensamt.

Man kan förvisso gissa att de har intresse av att överdriva sannolikheten, liksom även deras konkurrenter förvisso har. Även om man tittar på vad konkurrenterna anger för sannolikhet (90%) så tycker jag sannolikheten är för hög för att man bara skall förkasta hypotesen att det faktiskt inte finns ett släktskap sådär rakt av.

2022-10-08, 11:15
Svar #14

Utloggad Anders Väppling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 10:29
    • Visa profil
Notera dock att du nog är lite off här, cousin är tvåmänning, 2nd cousin är tremännning osv. Fyrmänning är alltså 3rd cousin. Ancestry uppger 98% chans att man har detekterbart gemensamt.

Man kan förvisso gissa att de har intresse av att överdriva sannolikheten, liksom även deras konkurrenter förvisso har. Även om man tittar på vad konkurrenterna anger för sannolikhet (90%) så tycker jag sannolikheten är för hög för att man bara skall förkasta hypotesen att det faktiskt inte finns ett släktskap sådär rakt av.
Ja, inte första gången jag rör ihop detta tyvärr.


Och jag håller med dig, sannolikheten talar trots allt för att de inte är släkt (eller i alla fall inte så nära genetiskt som de borde vara). Hade detta varit "min" släkt/familj hade jag nog fortsatt gräva lite till bland DNA-träffarna på respektive person för att se om det dyker upp ett kluster med människor som man inte har något släktskap med genom traditionell pappersforskning.

2022-10-08, 12:04
Svar #15

Utloggad Margareta Björck

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2024-02-20, 19:05
    • Visa profil
Jag har en stor släkt där ganska många har testat sig. Två av dem (en syssling och ett kusinbarn) har gett mej sina inloggningsuppgifter, för att jag ska hjälpa till att identifiera deras dna-träffar. Att jämföra våra träffar inom samma släktgrenar är verkligen en illustration av den slumpvariation som gör att man inte alltid har tillräckligt med dna gemensamt för att få träff på en brylling. Jag kan ha träff på en brylling, som min syssling eller mitt kusinbarn inte har träff på, samtidigt som de kan ha träff på ett syskon eller en kusin till samma brylling, som jag inte har som träff. Inte heller min syster och jag har samma träffar bland bryllingarna. Så att två enskilda bryllingar inte har varandra som dna-träff skulle jag aldrig dra några slutsatser av.

Har inte du, Carina, och den här bryllingen några syskon eller kusiner inom rätt del av släkten som skulle kunna testa sig? Först om det systematiskt är så att det inte finns någon bland de två 1800-talssyskonens ättlingar som har varandra som dna-träff skulle jag börja fundera över att syskonen inte var syskon.

Jag kan rekommendera sidan https://dnapainter.com/tools/sharedcmv4 där man får en god illustration av hur stort spannet i gemensamt dna kan vara hos personer med ett visst släktavstånd.
HälsningarMargareta

2022-10-08, 16:41
Svar #16

Utloggad Carina Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 11:24
    • Visa profil
Tack för tips! Info kan komma till nytta vid andra problem. Men gåtan är löst. Min syssling på samma gren testade sig och då fick vi träff.
Vi gläder oss åt en nyvunnen släkting och att vår forskning är korrekt!


Tack alla för engagemang!
Carina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna