ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker efter släktingar som utvandrat ifrån Kråkshult till Undenäs.  (läst 757 gånger)

2022-06-19, 14:46
läst 757 gånger

Utloggad Kent Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 18:00
    • Visa profil
Håller på med att hitta kopplingar emellan Kråkshult och Undenäs då DNA visar att två släktingar är kopplade ihop.
Varav den ena kommer ifrån Kråkshult som är helt okänt ifrån min sida så därför undrar jag om någon direkt vet att det kan finnas någon som flyttat till Undenäs?
Om inte får jag väl gå igenom alla ut och inflyttningsböcker. ;)

2022-06-19, 17:59
Svar #1

Utloggad Christina Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2964
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 18:52
    • Visa profil
Hej

Vet du när dina släktingar från Kråkshult levde?
Namn, födelsedata

Jag kollade litet på Arkiv Digital - Undenäs

där finns flera personer som i Arkiv Digitals söktjänst "Befolkningen i Sverige 1800- 1947"
är listade som födda i Kråkshult...
men när man tittar i orginalboken så står det en helt annan födelseort
tex
ArkivDigital: Undenäs (R) AI:10 (1845-1856) Bild: 19 Sida: 23
anges personen istället född i Kråkvattnet


2022-06-19, 18:43
Svar #2

Utloggad Kent Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 18:00
    • Visa profil
Hej


Tidsperioden bör vara emellan 1850-1930 som är mest intressant, har tyvärr inga födelsedata då jag inte idag vet vilken person som är kopplingen.


Men namn som Ahlstrand, Klang, Samuelsson är intressanta.


Just nu så är det bara en vild gissning om det finns någon som forskat på personer som hamnat i Undenäs vid denna tiden eller i trakten.

2022-06-19, 19:12
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6920
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 16:33
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Du får väl helt enkelt släktforska...  :)

Men i stället för att slösa tid på att gå igenom alla Undenäs och Kråkshults flyttlängder under ett århundrade för att se om någon flyttat mellan de socknarna, så är det väl bara att gå bakåt på dina kända Undenäs-släktingar för att se var tidigare generationer kommer ifrån. När det är så modern tid som 1850-1930, så rör det sig ju inte om många generationer och borde därför gå relativt fort.

Jag förmodar att du och en annan DNA-testad forskare har en gemensam förfader, och denne på din sida har anknytning till Undenäs, och på den andres sida till Kråkshult. Om det är så, så kan det ju lika gärna vara någon i en tidigare generation som flyttat från Undenäs till Kråkshult. Och det är ju inte ens säkert att flyttningen gått direkt mellan de socknarna; man kan ju ha 'mellanlandat' någon annanstans. Bara för att krångla till det lite...  :)

Dessutom: Vet du källan till den andre forskarens uppgift om Kråkshult? Om inte, så kan du inte vara säker på att det stämmer. Kanske har denne bara använt felaktiga andrahandsuppgifter utan att forska själv i originalkällor.
 
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-06-19, 19:32
Svar #4

Utloggad Kent Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 18:00
    • Visa profil
Släktforskat har jag gjort sedan microfichens tid så lite kan jag, nu försöker jag hjälpa en person som har släkt ifrån Kråkshult och dessa som jag vet om har jag följt utan att hitta någon som flyttat ut tyvärr.


Men jag forskar vidare!  ;)

2022-06-20, 15:19
Svar #5

Utloggad Karl-Henrik Rydén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 943
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 21:51
    • Visa profil
    • edshult.eu
Hej Kent,
Du skrev att namnet Ahlstrand var intressant. Finns det någon i din Undenäsana med det namnet? Ahlstrand förekommer i trakten av Kråkshult/Alseda, så det är väl den gren jag först skulle undersöka.

2022-06-20, 17:36
Svar #6

Utloggad Kent Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 18:00
    • Visa profil
Tyvärr så hittar jag ingen i Undenäs ännu med det namnet.


Det kan vara ett hugskott och det kan vara så kanske att flyttet gick ifrån Undenäs till Kråkshult också.


Får leta vidare för nånstans finns kopplingen.

2022-06-22, 13:22
Svar #7

Utloggad Inger Fransson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-06-22, 15:04
    • Visa profil
Hej Kent, du har inte möjlighet att ange namnet på dna personen? Vi som bor här i området och har kopplingar till Kråkshult kanske kan ge något. Fattar det som att det är inte du själv som testat dig.

2022-06-26, 12:27
Svar #8

Inloggad Ylva Lindqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 909
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 17:37
    • Visa profil
Ahlstrand har jag sett, inte i Undenäs men grannsocknen Hammar, Örebro län,

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna