ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bengt Trulsson i Boa  (läst 870 gånger)

2022-06-17, 22:44
läst 870 gånger

Utloggad Anders Lönnermark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 21:29
    • Visa profil
Hej!
Jag söker information om Bengt Trulsson född i Boa. Enligt information jag har hittat ska han vara son till Truls Ingemansson och Kerstin Ingvarsdotter. Det finns också uppgifter att han föddes den 8 oktober 1747. Det finns också en Bengt född denna dag i Boa, Jämshög, men det står att fadern var Truls Jonsson. Mycket stämmer och åtminstone ett av vittnena är samma som när en Ingeman föds i Boa 1 november 1749 som son till Truls Ingemansson. Jag undrar därför om någon har ytterligare uppgifter som skulle kunna bekräfta (eller dementera) att Bengt Trulsson född den 8 oktober 1747 faktiskt är son till Truls Ingemansson.
Om någon har ytterligare information om Kerstin Ingvarsdotter så vore jag också tacksam. Hon och Truls Ingemansson vigdes i Jämshög den 1 oktober 1738.


Mvh
Anders

2022-06-18, 08:20
Svar #1

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5122
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 13:45
    • Visa profil
Det fanns ju även en Truls Jonsson på Boa som fick barn i den perioden, så alldeles självklart är det inte. Men i mantalslängden 1780 hade Truls Ingemansson på Boa en son Bengt boende hos sig, 1781 när Bengt gifte sig saknas det tyvärr mantalslängd, och 1782 var Bengt borta från Boa. Så allting tyder väl på att prästen skrivit fel Truls i födelsenotisen. Synd att bouppteckningar verkar saknas, det hade ju varit facit annars.

Familjen finns på DISBYT så bli medlem där så får du veta var Kerstin Ingvarsdotter kom från  :)   
https://disbyt.dis.se/

 

2022-06-19, 08:32
Svar #2

Utloggad Anders Lönnermark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 21:29
    • Visa profil
Tack Kalle för att du pekade på informationen i mantalslängderna!


När det gäller Kerstin Ingvarsdotter så har jag tillgång till DISBYT och har sökt där. Utmaningen är att det finns flera familjer med Truls Ingemansson och Kerstin Ingvarsdotter där och bland de familjer där det faktiskt finns t.ex. födelseår för Kerstin så varierar dessa mellan 1705, 1710 och 1718. Tyvärr startar födelse- och dopboken för Jämshög först år 1726, och i Lysnings- och vigselboken finns ingen uppgift om hennes ålder vid tidpunkten för vigseln. För en av familjerna finns en uppgift om att Kerstin dog 1782, men tyvärr saknas den aktuella Död- och begravningsboken (CI:3) hos Arkiv Digital; jag vet inte om det är helt förstörd och saknas eller om den finns tillgänglig någonstans. Jag kommer nog kontakta ägarna till de intressanta familjerna på DISBYT för att se om de kan berätta mer om deras källor, men jag ville även se om någon här på Anbytarforum har några bra källor för t.ex. Kerstin Ingvarsdotters levnadsår.

2022-06-19, 10:36
Svar #3

Utloggad Staffan Bergh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2951
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:52
  • aka festerman
    • Visa profil
    • BFiles
/.../ att Kerstin dog 1782, men tyvärr saknas den aktuella Död- och begravningsboken (CI:3) hos Arkiv Digital; jag vet inte om det är helt förstörd och saknas eller om den finns tillgänglig någonstans. /.../

Enligt NAD finns inga dödnotiser för Jämshög 1766-1817 i arkivet. CI:3 finns ju men innehåller, som signum antyder, bara födelsenotiser.
mvh /staffan -- BFiles

2022-06-19, 12:52
Svar #4

Utloggad Anders Lönnermark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 21:29
    • Visa profil
Tack för förtydligandet Staffan!
Eftersom det i Arkiv Digital finns en CI:2 som innehåller dödsnotiser för perioden 1750-1765 och en CI:4 som innehåller dödsnotiser för perioden 1818-1828 drog jag vad jag tycker var den logiska  :) , men kanske helt felaktig, slutsatsen att det har funnits eller att det var tanken att det skulle ha funnits dödsnotiser i CI:3 för perioden som saknas däremellan. Men dessa kanske kanske försvann på något sätt så tidigt att de aldrig hann komma in i "systemet"?

2022-06-19, 13:52
Svar #5

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5122
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 13:45
    • Visa profil
Dödsåren kan vara från mantalslängderna, om personer dog medan de fortfarande var unga nog att driva gårdsbruk själva brukar det stå. Födelseår för Kerstin kan vara uträknat från hennes barns födelsenotiser, mellan vissa årtal som jag inte minns var prästen skyldig att anteckna moderns ålder 

2022-06-19, 14:20
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Eftersom det i Arkiv Digital finns en CI:2 som innehåller dödsnotiser för perioden 1750-1765 och en CI:4 som innehåller dödsnotiser för perioden 1818-1828 drog jag vad jag tycker var den logiska , men kanske helt felaktig, slutsatsen att det har funnits eller att det var tanken att det skulle ha funnits dödsnotiser i CI:3 för perioden som saknas däremellan. Men dessa kanske kanske försvann på något sätt så tidigt att de aldrig hann komma in i "systemet"?

Av arkivförteckningen framgår som sagt vilka böcker som finns bevarade i dag. Förmodligen har vigda och döda funnits i egna böcker för den tid som det bara ingår födda i C-serien.

Enligt Sveriges församlingar genom tiderna förstördes delar av kyrkoarkivet genom bränder 1803 och 1884.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2022-06-19, 14:38
Svar #7

Utloggad Lars Erik Bengtsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 270
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:13
    • Visa profil
Hej!
Som Jörgen påpekar så brann det 1803 och 1884. Jämshög var indelat i fyra fjärdingar och värst drabbades Gränums fjärding som Boa var en del av.
Bengt Ingemansson är min ff ff ff genom hans son Jöns Bengtsson född 1781-03-21 Gustavstorp Mörrum. Om du vill kan du höra av dig till mig på följande mailadress larserikbengtsson58@hotmail .com så kan du få uppgifter av mig.


MVH Lars Erik Bengtsson

2022-06-19, 15:31
Svar #8

Utloggad Anders Lönnermark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 21:29
    • Visa profil
Tack Jörgen och Lars Erik för informationen om bränderna. Ja, då är det väl förmodligen därför de källorna saknas.
Mvh Anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna